لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

تحريم های جديد اتحاديه اروپا «صادرات گاز ايران» را هدف می گيرد


ديپلمات ها می گویند که اعضای اتحادیه اروپا وضع تحریم های جدید علیه ایران شامل ممنوعيت واردات گاز این کشور به اتحاديه اروپا را بررسی می کنند و در سطح پارلمانی توافق بر سر اين موضوع حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين اقدام بخشی از تلاش های اتحاديه اروپا برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی ايران به خاطر برنامه مناقشه برانگيز هسته ای اين کشور است.

اين خبرگزاری با استناد به گفته های ديپلمات های اروپايی روز پنجشنبه گزارش داد که ديپلمات های اروپايی تهيه بسته تحريمی تازه ای را آغاز کرده اند، با اين هدف که قطعنامه تحريمی جديد در نشست وزرای خارجه اعضای اتحاديه اروپا در ۱۵ اکتبر، ۱۱ روز ديگر، در لوکزامبورگ به تصويب برسد.

سه ديپلمات اروپايی در گفت و گو با اين خبرگزاری تاييد کرده اند که ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در سطح پارلمانی در زمينه ممنوعيت واردات گاز ايران به توافق رسيده اند، موضوعی که اولين گام برای تصويب بسته تحريمی جديد است.

به گفته آنها، بسته جديد همچنين شامل پيشنهادهای تحريمی مختلفی در زمينه های مالی و بخش مربوط به انرژی است.

يک ديپلمات که نخواسته نامی از وی برده شود گفته است که توافق بر سر ممنوعيت خريد گاز ايران به دست آمده است، ديپلمات ديگری نيز تصريح کرده است که کشورهای قدرتمند اروپايی شامل بريتانيا، فرانسه و آلمان از اين گزينه حمايت می کنند.

رويترز می گويد که اين تحرکات در حالی است که هم اتحاديه اروپا و هم ايالات متحده آمريکا مشغول جستجوی راه های جديدی برای فشار بر ايران هستند، در حالی که تنش ها با اسرائيل پيرامون اين موضوع بالا گرفته است. اسرائيل که گفته می شود تنها قدرت هسته ای در منطقه خاورميانه است تهديد کرده که به تاسيسات هسته ای ايران حمله خواهد کرد.

ايالات متحده آمريکا از سال ۱۹۹۵شرکت های آمريکايی را از معامله نفت و گاز ايران و سرمايه گذاری در اين زمينه منع کرده است.

اتحاديه اروپا نيز که از سال ۲۰۱۰ بر ايجاد شرکت های مشترک انرژی با ايران ممنوعيت اعمال کرده است، طی سال جاری با تصويب قطعنامه تحريمی واردات نفت از ايران را (از ماه ژوئيه) متوقف و ارائه هرگونه بيمه نامه به کشتی های حامل نفت ايران توسط شرکت های اتحاديه اروپا را ممنوع اعلام کرد.

تحريم های موجود هرگونه سرمايه گذاری در بخش گاز ايران توسط شرکت های اروپايی را شامل می شود، اما ممنوعيتی برای واردات گاز ايران نگذاشته است.

بر اساس گزارش سالانه بی پی که اخيرا منتشر شده است، ايران در سال ۲۰۱۱ بيش از ۱۰ ميليارد متر مکعب از ترکمنستان گاز خريداری کرده و کمتر از اين ميزان، به ترکيه و ارمنستان گاز فروخته است. با اين توصيف ايران که دارنده دومين ذخاير گازی دنيا است، اکنون وارد کننده صرف گاز طبيعی است.

تحريم واردات گاز از ايران توسط اتحاديه اروپا در حالی است که ايران اخيرا به کرات از مذاکره با ترکيه برای صادرات گاز به اتحاديه اروپا خبر داده و رستم قاسمی وزير نفت ايران اخيرا اعلام کرد که تهران و آنکارا توافق کرده اند که گاز ايران از طريق خاک ترکيه به اتحاديه اروپا صادر شود.

يک ديپلمات به رويترز گفته است که هم اکنون گاز صادراتی ايران به ترکيه با ترکيب شدن به گازی که ترکيه از آذربايجان می خرد، به اتحاديه اروپا منتقل می شود.

به گفته ديپلمات ها، اين امر می تواند ترکيه را که نقش محوری برای دور زدن انحصار گازی روسيه توسط اتحاديه اروپا بر عهده دارد، دچار سردرگمی کند. يکی از ديپلمات ها گفته است که ترکيه به احتمال زياد تحريم گازی ايران را ناديده بگيرد.

به گفته وی، دو احتمال وجود دارد، يکی اينکه ترکيه به تحريم گازی ايران ملحق شود و دوم اينکه بدون سر و صدا واردات گاز از ايران را ادامه دهد.
XS
SM
MD
LG