لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

کنسرت علیرضا قربانی به دلیل «مغایرت با فرهنگ عمومی و اصیل» گلبهار لغو شد


کنسرت عليرضا قربانی و ارکستر «اشتياق» که بنا بود در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ششم و هفتم اسفند، در دانشگاه آزاد شهر گلبهار در نزديکی شهر مشهد برگزار شود، با حکم دادستان اين شهر لغو شد.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، مجيد اشراقی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چناران در استان خراسان رضوی، در نامه‌ای به ریيس اداره ارشاد اين شهرستان خواستار لغو کنسرت شده است.

بر اساس اين گزارش، آقای اشراقی در نامه خود دليل لغو اين کنسرت را اعتراض به گفته او «امت حزب‌الله» و همچنين «دغدغه‌ها و مخالفت‌های» امام جمعه شهر گلبهار ذکر کرده است.

وی در نامه خود افزوده که اجرای کنسرت موسيقی با «فرهنگ عمومی و اصيل اين خطه از ميهن اسلامی» مغايرت دارد و «منافع معنوی» برای اين شهرستان و شهرهای تابعه ندارد.

پوستر کنسرت علیرضا قربانی در شهر گلبهار
پوستر کنسرت علیرضا قربانی در شهر گلبهار

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چناران در اين نامه همچنين مخالفت «شديد» خود را با «اجرای کنسرت موسيقی مطلوب و هر نوع کنسرت ديگری اعم از پاپ و سنتی» اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، مجيد احدزاده تهيه کننده اين کنسرت موسيقی نيز روز پنج شنبه با اشاره به لغو اين کنسرت با دستور دادستان چناران افزود: «مجوز برگزاری اين کنسرت يک ماه پيش از سوی فرمانداری، ‌نيروی انتظامی و اداره فرهنگ و ارشاد استان اخذ شده بود و ۴۸ ساعت گذشته مجوز را به ما تحويل دادند».

به گفته آقای احدزاده، برای برگزاری اين کنسرت مبلغ ۸۰ ميليون تومان هزينه شده و مبلغ ۸۸ ميليون تومان بليت به فروش رسيده است.

وی اضافه کرد: «مردم به ما اعتماد کرده و بليت تهيه کرده‌اند، از اين رو هيچ خسارت مالی نبايد به آنها وارد شود و تا ۲۵ روز آينده خسارت‌های وارد شده از لغو کنسرت پرداخت خواهد شد».

لغو اين کنسرت در حالی است که کمتر از يک هفته پيش، علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران گفته بود که اين وزارتخانه از کنسرت‌های دارای مجوز حمايت می‌کند و تسليم گروه‌های به گفته او «خودسر» نخواهد شد.

پيش از آن آيت‌الله محمد يزدی، رييس دبيرخانه مجلس خبرگان، با حمله به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسيقی، از علی جنتی خواسته بود به معاونت هنری اين وزارتخانه تذکر دهد که موسيقی در اسلام حرام است.

خبرگزاری دولتی ايرنا روز ۲۵ دی از لغو ۲۰ کنسرت در يکسال گذشته خبر داده بود.

در هفته‌های گذشته نيز حضور زنان در همخوانی برخی کنسرت‌ها حاشيه‌هايی به همراه داشت.

از جمله روز ۲۶ بهمن‌ماه در جريان کنسرت همايون شجريان در اصفهان عده‌ای در اعتراض به حضور سه نوازنده زن، به سالن کنسرت وارد شدند و وقفه‌ای چند دقيقه‌ای در اجرای کنسرت ايجاد کردند.

يک روز پس از آن نيز در کنسرت مراسم اختتاميه جشنواره توليدات دانشجويی دانشجويان مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر، ميکروفون‌های زنان همخوان ارکستر آکادمی هنر حين اجرا قطع شد.

در همين حال تعدادی از وب سايت‌ها از جمله خبرگزاری دانشجو و سايت خراسان آنلاين، از بازداشت علی يوسفی ،معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، به دليل برگزاری يک کنسرت در اين دانشگاه خبر داده‌اند.

خبرگزاری نسيم نيز به نقل از يک مقام آگاه نوشته است: «در پی برگزاری غيرقانونی کنسرت موسيقی و هنجارشکنی در يکی از دانشگاه‌های مشهد، معاون اين دانشگاه به حکم دادستانی بازداشت شد. اين کنسرت چند روز قبل برگزار شده بود».

سايت سحام نيوز، نزديک به مهدی کروبی، روز هفتم اسفند خبر داد که بر اساس آخرين اطلاعات دريافتی، آقای يوسفی با قيد وثيقه آزاد شده است.

اين سايت در عين حال نوشت که دليل بازداشت آقای يوسفی انجام يک مصاحبه درباره «۹ دی» بوده است.

اين وبسايت اشاره ای به جزئيات اين مصاحبه نکرده است.

XS
SM
MD
LG