لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

قیمت نفت پس از انتشار گزارش آژانس انرژی به زیر ۶۰ دلار رسید


قیمت جهانی نفت در روز جمعه ۲۱ آذر پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود را درباره تقاضای جهانی نفت در سال آینده کاهش داد به زیر ۶۰ دلار سقوط کرد.

آژانس انرژی در گزارش خود اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۵ با افزایشی حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز – ۲۳۰ هزار بشکه کمتر از پیش‌بینی قبلی- به ۹۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بالغ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارش آژانس آمده است: «در راستای حرکت کند‌تر اقتصاد جهانی به سمت بهبودی، به نظر می‌رسد که سرعت افزایش تقاضای جهانی نفت برخلاف پیش بینی‌های قبلی آهنگ آهسته تری خواهد داشت».

به دنبال انتشار این گزارش، قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت، نفت پایه آمریکا، روز جمعه برای چندمین روز متوالی بار دیگر سقوط کرد و با سه و نیم درصد کاهش به ۵۷ دلار و ۸۱ سنت رسید که پایین‌ترین رقم ظرف پنج سال گذشته است.

نفت برنت دریای شمال نیز روز جمعه با سه درصد کاهش به ۶۱ دلار و ۸۲ سنت رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید قیمت بالای نفت ظرف چند سال گذشته موجب ایجاد انگیزه و در ضمن بروز آشفتگی در بازار نفت طی ماه‌های اخیر شده است.

تولید کشورهای خارج از اوپک، از جمله آمریکا، به بالا‌ترین میزان خود افزایش یافته است در حالی که میزان تقاضای جهانی این محصول به پایین‌ترین سطح خود طی پنج سال گذشته رسیده است.

سقوط قیمت نفت همچنین با آخرین نشست اوپک در ماه نوامبر همزمان شد که کشورهای عضو این سازمان سقف تولید خود را ثابت نگهداشتند.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین انتظارات از اینکه سقوط قیمت نفت به طور اتوماتیک خون تازه‌ای به اقتصاد جهانی تزریق خواهد کرد را تعدیل کرده است.

کاهش جهانی قیمت نفت همراه با انتشار گزارش دیگری مبنی بر آهنگ کند رشد اقتصادی چین باعث نزول شاخص‌های سهام در اروپا و آمریکا شد. اس‌اند پی ۵۰۰ با یک درصد سقوط ارزش به ۲۰۱۹ واحد رسید. داوجونز نیز با ۱۹۰ واحد سقوط به ۱۷ هزار و ۴۶۰ واحد کاهش یافت.

بازارهای سهام در اروپا نیز وضعیت مشابهی را تجربه کردند و بر اساس گزارش‌های منتشره، بورس لندن روز جمعه و در پایان هفته، دو و ۴۹ صدم درصد ارزش خود را از دست داد و به شش هزار و ۳۰۰ واحد رسید.

بورس پاریس نیز شاهد کاهش دو و ۷۷ صدم درصدی سهام بود و بورس فرانکفورت نیز دو و ۷۲ صدم درصد ارزش سهام خود را از دست داد. وضعیت در بورس میلان بد‌تر بود و این بازار تا سه و ۱۳ صدم درصد کاهش ارزش داشت.

XS
SM
MD
LG