لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

سپاه پاسداران معترضان خيابانى را به «برخورد انقلابی» تهديد كرد


لوگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
لوگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامى روز دوشنبه تهديد كرد كه در صورت ادامه اعتراض هاى خيابانى، معترضان بايد آماده «برخورد قاطع و انقلابى فرزندان ملت ايران در سپاه، بسيج و ساير نيروهاى امنيتى باشند.»

در اين بيانيه به برخى از كانديداهاى انتخابات رياست جمهورى كه به گفته سپاه پاسداران، مردم را به « تجمعات و اعتراضات غير قانونى» دعوت مى كنند هشدار داده شده كه «نيروهاى امنيتى و انتظامى و بسيج مردمى در برخورد با آشوبگران درنگ نخواهند كرد.»

اين نيروى نظامى كه مى گويد حافظ انقلاب اسلامى است در بيانيه خود خواستار آن شده است، «عناصر اصلى و عوامل فريب خورده... در مسير عقلانيت و توجه به مصالح و منافع كشور حركت كرده و به فعاليت هاى خرابكارانه و آشوبگرانه خود كه موجبات سلب امنيت، آرامش و رفاه مردم و جامعه را فراهم ساخته اند پايان بخشند.»

بيانيه اخير سپاه پاسداران شديدترين تهديد اين نيروى نظامى عليه تظاهرات مخالفان نتايج انتخابات است كه نزدیک به يك هفته است تهران و بسيارى از شهرهاى ايران در بر گرفته است.

سپاه پاسداران در هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز اعلام کرده بود که هر گونه «انقلاب مخملی» را در نطفه خفه خواهد کرد.

صدور اين بيانيه مى تواند نشانه اى از اين باشد كه نيروهاى نظامى وابسته به سپاه نظير بسيج و همچنين پليس نتوانسته اند به رغم برخوردهاى شديد با معترضان، اعتراض هاى چند روز گذشته را خاموش كنند.

به گفته تحليلگران سياسى صدور اين بيانيه مى تواند نشانه اى از اين باشد كه نيروهاى نظامى وابسته به سپاه نظير بسيج و همچنين پليس نتوانسته اند به رغم برخوردهاى شديد با معترضان، اعتراض هاى چند روز گذشته را خاموش كنند.
اين اعتراض ها از روز شنبه، ۲۳ خرداد، كه وزارت كشور ايران محمود احمدى نژاد را به عنوان پيروز انتخابات رياست جمهورى اعلام كرد آغاز شده است و تا كنون حداقل ۱۹ كشته برجاى گذاشته است.

معترضان همچنين شب ها با رفتن بر روى پشت بام شعار «الله اكبر» و «مرگ بر ديكتاتور» سر مى دهند.

نيروى انتظامى ايران روز يكشنبه اعلام كرد كه ۴۵۷ نفر را در اعتراض هاى روز شنبه بازداشت كرده اند. از هفته گذشته نيز بسيارى از سياستمداران، روزنامه نگاران و فعالان مدنى از سوى نيروهاى امنيتى دستگير شده اند.

گزارش هاى رسيده از تهران حاكى است كه اين شهر همچنان چهره پليسى و نظامى دارد و حضور نيروهاى امنيتى در مراكز اصلى شهر كه محل تجمع مخالفان نتايج انتخابات است به صورت گسترده گزارش شده است.

مير حسين موسوى، نامزد انتخابات رياست جمهورى، كه هوادارانش او را برنده انتخابات روز ۲۲ خرداد مى دانند گفته است: معترضان حق دارند عليه تقلب و دروغ تظاهرات كنند.

آقاى موسوى همراه با مهدى كروبى، ديگر نامزد اصلاح طلبان، مى گويند كه در اين انتخابات تقلب گسترده اى صورت گرفته و از شوراى نگهبان خواسته اند تا نتايج آن را باطل اعلام كند.

شوراى نگهبان تا كنون در باره اين درخواست مقاومت كرده است ولى روز دوشنبه تاييد كرد كه در ۵۰ شهر ايران بيش از ۱۰۰ واجدين شرايط راى داده اند كه سه ميليون راى را شامل مى شود.

با اين حال، عباسعلى كدخدايى، سخنگوى اين شورا گفته است كه ابطال اين آراء، نتيجه انتخابات را تغيير نخواهد داد.
XS
SM
MD
LG