لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

رییس جمهوری یمن تحت فشار شورشیان حوثی استعفا داد


رییس جمهوری یمن روز پنج شنبه دوم بهمن تحت فشار شورشیان شیعه حوثی که پایتخت کشور را از سپتامبر سال گذشته تصرف کرده‌اند، استعفا داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عبدربه منصور هادی در پی درخواست حوثی‌ها برای واگذاری امتیازات «بیشتر» به این گروه، درخواست استعفای خود را به پارلمان کشور ارائه کرد.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که پارلمان یمن استعفای وی را نپذیرفته است.

یک مقام یمنی به این خبرگزاری گفت: رییس پارلمان از عدم پذیرش استعفای رییس جمهوری خبر داده و گفته است روز جمعه مجلس این کشور نشستی اضطراری برگزار خواهد کرد.

در همین حال، یکی از رهبران ارشد گروه حوثی با استقبال از استعفای منصور هادی، خواستار تشکیل شورای ریاست جمهوری شد که در آن علاوه بر نماینده این گروه، افرادی از ارتش و برخی از احزاب سیاسی نیز حضور داشته باشند.

به گزارش رویترز، ابوالمالک یوسف الفیشی، از رهبران برجسته «انصارالله»، در پیامی توئیتری گفته است: «یمن در حال گذار به سوی امنیت، ثبات، آسایش و پیشرفت است».

وی استعفای منصور هادی را خبر خوبی برای همه یمنی‌ها دانسته است.

یوسف الفیشی افزوده است: «پیشنهاد من تشکیل شورای ریاست جمهوری در برگیرنده مولفه‌های شایستگی سیاسی و انقلابی است که در آن، افرادی از ارتش، کمیته‌های امنیتی و مردمی حضور داشته باشند».

گزارش دیگری حاکی است که چهار استان در جنوب یمن اعلام کرده‌اند از این پس از صنعا دستور نمی‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته نظامی و امنیتی امور چهار استان عدن، ابین، لحج و ضالع که به منصور هادی وفادار است در بیانیه‌ای گفته که این تصمیم پس از استعفای رییس جمهوری اتخاذ شده است. آقای هادی اهل جنوب یمن است.

کمیته یاد شده، نیروهای نظامی و پلیس را در این چهار استان به حال آماده باش در آورده است.

حوثی‌ها که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، طی دو روز گذشته نگهبانان خانه منصور هادی را از محوطه دور کرده و نیروهای خود را جایگزین کرده بودند.

منصور هادی روز چهارشنبه توافق کرده بود که در پیش نویس قانون اساسی تغییراتی اعمال شود و سهم بیشتری از قدرت به این گروه شیعه واگذار شود، اما حوثی‌ها انتظارات بیشتری در واگذاری امتیاز‌ها داشته‌اند، از جمله خواستار اعطای پست وزارت دفاع و مراکز استان‌ها، همچنین انتصاب افراد حوثی در دفتر ریاست جمهوری بوده‌اند که منصور هادی زیر بار نرفته است.

بر اساس قوانین یمن، در صورتی که رییس جمهوری استعفا دهد، باید یحیی الرائی رییس پارلمان این کشور مسئولیت‌های وی را برعهده بگیرد. وی یکی از متحدین علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق یمن است که خود متهم به دست داشتن در سقوط دولت منصور هادی است.

هم اکنون پایتخت، چند منطقه کشور و نهادهای دولتی در کنترل شورشیان حوثی قرار دارد.

چندین مقام رسمی یمن که نخواسته‌اند نامی از آن‌ها برده شود، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته‌اند که کابینه خالد بحاح نخست وزیر کشور استعفای خود را صبح روز پنج شنبه اعلام کرده است.

استعفای دولت یمن در حالی است که جمال بنومر نماینده سازمان ملل در مسائل یمن روز چهارشنبه در دیدار با نمایندگان حوثی و مقامات دولتی تلاش کرده بود که با رسیدن به یک توافق به بحران موجود خاتمه دهد.

این توافق شامل عقب نشینی نیروهای حوثی از منزل شخصی رییس جمهوری، کاخ ریاست جمهوری و نهادهای کلیدی دولت یمن بود که در محاصره یا تصرف شورشیان شیعه حوثی است تا زمینه برای مذاکرات و واگذاری برخی امتیازات به این گروه مورد حمایت ایران فراهم شود.

کابینه بحاح در نوامبر سال گذشته، دو ماه بعد از حمله حوثی‌ها به پایتخت، تحت قرارداد صلحی میان حوثی‌ها و دولت زیر نظر سازمان ملل تشکیل شد.

بحاح در صفحه فیس بوک خود نوشته است که وی پست نخست وزیری را در «شرایط بسیار پیچیده‌ای» نگه داشته بود و اعلام کرد که استعفا می‌دهد.

وی گفت نمی‌خواهد نقشی در جریاناتی که در حال اتفاق است یا در آینده اتفاق خواهد افتاد، داشته باشد.

XS
SM
MD
LG