لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

ظریف: ایران، اوباما را مسئول سرنوشت توافق اتمی می‌داند


محمد جواد ظریف (چپ) وزیر خارجه ایران در لیسبون و در جریان کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه پرتغال
محمد جواد ظریف (چپ) وزیر خارجه ایران در لیسبون و در جریان کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه پرتغال

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته است حتی اگر قرار باشد کنگره آمریکا نقشی در تفاهم اتمی به دست آمده ایفا کند، تهران، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا را مسئول سرنوشت توافق اتمی با ایران می‌داند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ظریف که در لیسبون به سر می‌برد روز چهارشنبه ۲۶ فروردین به خبرنگاران گفت: «این وظیفه قوه مجریه ایالات متحده آمریکا است که یک توافق بین‌المللی به دست آمده را اجرا کند و ما دولت آمریکا و رییس جمهوری آمریکا را مسئول اجرای آن می‌شناسیم».

واکنش آقای ظریف به پرسشی بود مبنی بر اینکه کاخ سفید با کنگره این کشور به تفاهم رسیده است تا تفاهم‌نامه نهایی اتمی با ایران را بررسی کند.

تا پیش از این کاخ سفید گفته بود حتی اگر چنین الزامی از سوی کنگره آمریکا تصویب شود، رییس جمهوری آن را وتو خواهد کرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم در آلمان و در کنار دیگر وزیران خارجه کشورهای موسوم به گروه «جی هفت» گفت ما خوش‌بین هستیم که بتوانیم توافق‌نهایی را به تصویب کنگره هم برسانیم.

اسرائیل که از مخالفان توافق فعلی با ایران است، از تصمیم کمیته سنای آمریکا برای بازبینی توافق احتمالی نهایی با ایران، ابراز رضایت کرده است.

در آلمان و در جریان دیدار وزیران خارجه کشورهای «جی هفت»، فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان گفت: «نکته این است که اگر ما بتوانیم به توافقی بر اساس چارچوب کلی دست پیدا کنیم، بعد مسئله این است که بتوانید آن را از تصویب کنگره آمریکا بگذرانید».

پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان در لوزان در سوییس به تفاهم‌نامه‌ای با ایران رسیدند که قرار است چارچوب اجرایی آن تا کمتر از سه ماه آینده نوشته و نهایی شود.

ایران خواهان برداشتن یک‌باره تحریم‌ها است ولی برخی از قدرت‌های جهانی خواستار لغو تدریجی تحریم‌ها هستند که اگر ایران به وعده خود عمل نکرد، بتوانند دوباره آنها را اعمال و اجرا کنند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران گفته است: «دنیا و ۱+۵، مجلس سنا و نمایندگان، رییس جمهور و دولت آمریکا همه بدانند در این توافق اگر تحریم‌ها پایان نیابد، توافقی در کار نخواهد بود».

آقای ظریف روز چهارشنبه همچنین از تصمیم روسیه برای فروش سیستم‌های پدافندی موسوم به «اس – ۳۰۰» به ایران استقبال کرده و آن را امری «کاملا قانونی» خوانده است.

وزیر خارجه ایران در جریان کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه پرتغال گفت: «کاری که روسیه کرده، اجرای وعده و بر اساس توافقی است که از قبل بوده و ارتباطی به مذاکرات فعلی ندارد».

وی افزود: «این یک معامله حقوقی و مشخص بوده و به نظر ما روسیه به وظیفه حقوقی خود عمل کرده است که به مذاکرات فعلی ارتباط ندارد».

پس از اعلام نظر روسیه برای تحویل سیستم پدافندی به ایران، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از تمامی کشورهای حاضر در گفت‌وگوها با ایران خواست که در صورت حرکت به سمت لغو تحریم‌ها علیه ایران، «به شکل متحد» عمل کنند.

XS
SM
MD
LG