لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

فرمانده ناتو از «نشانه‌های حضور القاعده در ليبی» خبر داد


آدمیرال جیمز استاوریدیس، فرمانده عالی نیروهی ناتو در اروپا
آدمیرال جیمز استاوریدیس، فرمانده عالی نیروهی ناتو در اروپا
گزارش‌های اطلاعاتی و امنيتی از شورشيان و معترضان ليبی حاکی است شمار اندکی از «افراد مرتبط با القاعده و حزب‌الله» در ميان آنها هست، ولی این نشانه آن نيست که اکثريت اين معترضان به اين گروه‌ها وابسته باشند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آدميرال جيمز استاوريديس، فرمانده نيروهای ائتلاف ناتو در ليبی، در جلسه‌ای در سنای آمريکا گفته است: «در حال حاضر مدارک دقيق و مشروحی در دست نيست که حضور چشمگير نيروهای القاعده در ميان شورشيان ليبی را نشان دهد.»

وی درباره شناخت ضمنی از افراد معترض و شورشی و مخالف معمر قذافی در ليبی گفت: «به نظر می‌آيد رهبری مخالفان در ليبی از زنان و مردان مسئولیت‌پذیری تشکيل شده باشد.»

امکان تجهيز مخالفان ليبی به تسليحات

در همین حال باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی ان‌بی‌سی گفت: «در حال حاضر طرحی برای تجهيز مخالفان در ليبی نداريم، هر چند اين امکان را کنار هم نگذاشته‌ايم.»

شماری از منتقدان عمليات نظامی آمريکا در ليبی گفته‌اند در حالت فعلی اوضاع مشخص نيست و معلوم نيست قرار است با شورشيان يا معمر قذافی چه معامله‌ای شود.

باراک اوباما در این زمینه گفت: «برنامه ما مشخص است و ما خواهان کنار رفتن معمر قذافی از قدرت هستيم و می‌خواهيم مردم ليبی برای آينده خود تصميم بگيرند.»

رئيس جمهور آمريکا همچنين در مورد امکان مذاکره با قذافی گفت: «در حال حاضر چنين طرحی نداريم و او (معمر قذافی) می‌داند دقيقا چه کار بايد بکند تا حملات هوايی متوقف شود.»

موضع ايالات متحده آمريکا با مخالفت روسيه روبه‌رو شده است. مسکو مخالف هرگونه تجهيز مخالفان است و آن را مطابق با قطعنامه شورای امنيت نمی‌داند.

نيکولا سرکوزی، رئيس جمهور فرانسه، بر عمليات نظامی تاکيد کرده و گفته است تا توقف هرگونه خون‌ريزی و خشونت عليه غيرنظاميان، حملات هوايی ليبی ادامه خواهد داشت.

هو جين‌تائو، رئيس جمهور چين، روز چهارشنبه و در آستانه سفر رئيس جمهوری فرانسه به آسيا گفت: «قطعنامه شورای امنيت فقط به ما اجازه می‌دهد از مردم و شهروندان غيرنظامی ليبی حمايت کنيم و قرار نيست مردم از بابت عمليات نظامی آسيب ببينند.»

ناتو، سازمان آتلانتيک شمالی، فرماندهی نيروهای ائتلاف در ليبی را به عهده گرفته و طرح پرواز ممنوع برفراز ليبی را به اجرا گذاشته است.

در جريان نشست نمايندگان بيش از ۴۰ کشور جهان در لندن درباره آينده ليبی که روز سه‌شنبه، ديروز، برگزار شد، قدرت‌های بزرگ بر ادامه اعمال فشار بر معمر قذافی و واداشتن وی به ترک ليبی تاکيد کردند.

نمايندگان حاضر در اين کنفرانس در باره تشکيل يک گروه تماس بين‌المللی به توافق دست يافتند.

ويليام هيگ،‌ وزير خارجه بريتانيا،‌ که رياست نشست لندن را بر عهده داشت، گفته است همه شرکت‌کنندگان در اين نشست به اين نتيجه رسيده‌اند که «قذافی و رژيم وی به طور کامل مشروعيت خود را از دست داده‌اند».

همچنين فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا، که پيشتر کشورش طرحی برای تبعيد معمر قذافی و آغاز گفت‌وگوها در اين کشور ارائه داده بود اعلام کرده است شرکت‌کنندگان در نشست لندن «به اتفاق آرا»‌ پذيرفته‌اند که قذافی بايد ليبی را ترک کند.

ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، نيز در سخنان افتتاحيه خود در کنفرانس بين‌المللی ليبی نيروهای وفادار به معمر قذافی را به انجام «حملات مرگبار» به مردم در شهر مصراته،‌ سومين شهر بزرگ ليبی، متهم کرده و بر ادامه فشارها به رهبر ليبی برای تن دادن به قطعنامه شورای امنيت تاکيد کرد.

در ليبی درگيری نظامی ميان شورشيان و معترضان در ليبی ادامه دارد، ولی پيشرفت تازه‌ای در اين ميان گزارش نشده است.

پيش از برگزاری نشست بين‌المللی ليبی در لندن، شورای ملی ليبی که در بنغازی مستقر است و خود را نماينده قانونی مردم ليبی می‌داند، با انتشار يک بيانيه هشت ماده‌ای برنامه‌ها و اهداف خود را برای آينده ليبی اعلام کرد.

در بخشی از اين بيانيه اعلام شد شورای ملی ليبی پيش‌نويس يک قانون اساسی جديد را برای اين کشور تهيه خواهد کرد که در آن حق تشکيل احزاب سياسی و تشکل‌های تجاری به رسميت شناخته شده باشد.

شورای ملی ليبی همچنين خود را متعهد دانسته است که حق شهروندان ليبی را برای شرکت در يک انتخابات آزاد و عادلانه برای انتخاب نمايندگان پارلمان و رئيس جمهوری تضمين کند.
XS
SM
MD
LG