لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

حمایت شورای مشورتی اصلاح‌طلبان از نامزدی هاشمی رفسنجانی


ساعتی پس از ثبت نام اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس ‌جمهور پیشین ایران، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲، شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به ریاست محمد خاتمی، از حضور آقای هاشمی استقبال کرد.
حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات از هفته‌ها پیش با حامیت قاطع محمد خاتمی، رئیس‌جمهور ایران در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ همراه بود اما او این حضور را منوط به نظر موافق آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، کرده بود و تا ساعاتی مانده به پایان وقت قانونی انتخاباتی نیز تأکید کرده بود که هنوز از نظر موافق رهبر جمهوری اسلامی آگاه نیست.

با این حال تنها دقایقی مانده به پایان مهلت قانونی ثبت‌نام، در حالی که منابع خبری در حال پوشش خبری همراهی محمود احمدی‌نژاد با اسفندیار رحیم‌مشایی برای ثبت نام در انتخابات بودند، هاشمی رفسنجانی در وزارت کشور حضور یافت و خود را رسماً نامزد انتخابات کرد.

در این میان به گزارش وب‌سایت رسمی محمد خاتمی، شورای مشورتی اصلاح‌طلبان بعد از ظهر روز شنبه، ساعتی پس از ثبت‌نام هاشمی رفسنجانی با حضور آقای خاتمی تشکیل جلسه داده و با بررسی آخرین تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری از تصمیم اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات ابراز خوشوقتی کرده است.

شورای مشورتی اصلاح‌طلبان متشکل از شماری از وزیران و مدیران پیشین دولت محمد خاتمی است که عمده آنها، او را در بنیاد باران همراهی می‌کنند. شماری از اعضای کابینه محمد خاتمی که در این شورا عضویت دارند، سابقه عضویت در دولت‌های تحت مدیریت اکبر هاشمی رفسنجانی را نیز دارند.

بر اساس این گزارش، اعضای شورای مشورتی اصلاح‌طلبان اعلام نامزدی هاشمی رفسنجانی را «اقدامی فداکارانه» و «فرصتی ملی و فراجناحی» توصیف کرده و بر آمادگی شخصیت‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب برای حمایت همه‌جانبه از او تأکید کرده‌اند.

شورای مشورتی اصلاح‌طلبان از همه نیروها خواسته است که «فارغ از وابستگی‌های جناحی» با هماهنگی با ستاد انتخاباتی آقای هاشمی «توان خود را برای خلق حماسه‌ای دیگر برای مقابله با بحران‌ها و تنگناهای موجود کشور به کار گیرند».

حضور دیرهنگام هاشمی رفسنجانی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی قطعاً بر آرایش نامزدهای انتخاباتی تأثیرگذار خواهد بود چرا که بسیاری از نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان، پیش از ثبت‌نام اعلام کرده بودند که در صورت حضور وی از میدان رقابت کنار خواهند کشید.
چهره‌ای تأثیرگذار در سه دهه عمر جمهوری اسلامی
اکبر هاشمی رفسنجانی که اینک نامزدی خود را در انتخابات آینده ریاست جمهوری رسماً از طریق ثبت نام اعلام کرده، در طول سه دهه نخست حیات جمهوری اسلامی، و تا پیش از آشکار شدن اختلاف نظرهایش با رهبر جمهوری اسلامی در مورد نتایج انتخابات مناقشه‌برانگیز ۸۸، همواره از تأثیرگذارترین چهره‌های نظام بوده است.

او دو دوره، در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶، عهده‌دار ریاست جمهوری در ایران بود و پس از آن نیز با گسترش مسئولیت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام، از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس این مجمع برگزیده شد. مسئولیتی که اسفندماه سال ۹۰ نیز برای یک دوره پنج ساله دیگر تمدید شد.

از این رو در مقایسه با دیگر نامزدها، رد صلاحیت او توسط نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات، و به ویژه شورای نگهبان بسیار نامحتمل است.

با این حال در شرایطی که رهبر جمهوری اسلامی، از ماه‌های قبل واکنشی مستقیم به اعلام آمادگی آقای هاشمی برای نامزدی در انتخابات نداشته، اما چهره‌های نزدیک به او، از محمد خامنه‌ای برادرش، تا حسین شریعتمداری، نماینده او در مؤسسه کیهان، تلاش‌هایی با هدف برحذر داشتن هاشمی رفسنجانی از نامزدی در انتخابات داشته‌اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی پیش و پس از برپایی جمهوری اسلامی، از نزدیک‌ترین چهره‌ها به آیت‌الله روح الله خمینی به شمار می‌آمد و از بدو تشکیل شورای انقلاب در سال ۱۳۵۷ در آن عضویت داشت.

پس از آن با تشکیل نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۸ او به ریاست نهاد قانونگذاری ایران رسید و تا نیمه فعالیت مجلس سوم، یعنی زمانی که قوه مقننه را برای عهده‌دار شدن ریاست جمهوری ترک کرد، رئیس مجلس شورای اسلامی بود.
هاشمی رفسنجانی در دوران جنگ هشت ساله نیز همواره نقشی تأثیرگذار در مدیریت جنگ داشت و در سال‌های پایانی آن به پیشنهاد آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت، از سوی آیت الله خمینی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا برگزیده شد.
پس از پایان دولت محمد خاتمی در سال ۸۴، آقای هاشمی رفسنجانی بار دیگر نامزد ریاست جمهوری شد اما به رغم برتری میزان رأی در دور نخست، به دلیل عدم احراز بیش از نیمی از آرا، انتخابات به دور دوم کشیده شد و محمود احمدی‌نژاد در فضای دو قطبی پدید آمده در انتخابات آن دوره، هاشمی رفسنجانی را با اختلاف رأی قابل توجهی پشت سر گذاشت.
آقای هاشمی در آن زمان از تخلف‌های صورت گرفته در انتخابات گلایه کرد اما گفت که شکایتش را در این زمینه نزد خدا خواهد برد.

در انتخابات مناقشه برانگیز ۸۸ نیز محمود احمدی‌نژاد کوشید با قرار دادن دیگر نامزدها زیر نام هاشمی، دو قطبی هاشمی- احمدی‌نژاد را تکرار کند، و در مناظره‌های انتخاباتی اتهاماتی را به اکبر هاشمی رفسنجانی و فرزندانش وارد کرد، که پس از انتخابات با انتقاد آیت‌الله خامنه‌ای نیز روبه‌رو شد.
با این حال آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه پس از انتخابات ۸۸، وجود اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی را تائید کرد اما به رغم دوستی دیرینه‌اش با هاشمی رفسنجانی، تصریح کرد که نظر رئیس جمهور به نظر او «نزدیک‌تر است».

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG