لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

اسد: اقدام نظامی علیه سوریه پیامدهای پیش‌بینی نشده‌ای خواهد داشت


بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روز یکشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که نا‌آرامی‌ها در کشورش بیشتر به سمت عملیات مسلحانه در حال پیشروی است. او در عین حال تأکید کرد که همه اوضاع تحت کنترل است و نسبت به اقدام نظامی خارجی علیه سوریه هشدار داد.

این گفته‌ها در حالی است که آقای اسد تحت فشارهای بین‌المللی برای کناره‌گیری از قدرت قرار گرفته است. این فشار‌ها پس از پنج ماه سرکوب اعتراض‌ها در سوریه اعمال می‌شود. اقداماتی که به گفته سازمان ملل متحد، در جریان آن بیش از دو هزار نفر کشته شده‌اند.

آقای اسد که شامگاه یکشنبه ۳۰ شهریور ماه با تلویزیون دولتی سوریه گفت‌و‌گو می‌کرد، تأکید کرد که هر اقدام مسلحانه خارجی علیه سوریه تبعاتی بیش از آنکه مهاجمان گمان می‌کنند، در پی خواهد داشت.

او در تشریح این موضوع گفت که در درجه اول به دلیل موقعیت جغرافیایی-سیاسی سوریه، در درجه دوم بی‌اطلاعی از بخش‌هایی از توان نظامی این کشور، مهاجمان نخواهند توانست نتایج اقدام نظامی علیه سوریه را تحمل کنند.

سوریه که با اسرائیل، لبنان، عراق، ترکیه و اردن مرز مشترک دارد، به دلیل همپیمانی با جمهوری اسلامی ایران و نقشی که در لبنان ایفا می‌کند، از نفوذی منطقه‌ای برخوردار است.

این کشور همچنین در بخش‌هایی از حاکمیت عراق نفوذ دارد و از گروه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی فلسطین پشتیبانی می‌کند.

اظهارات بشار اسد در حالی است که تا کنون هیچ کشوری پیشنهاد اقدام نظامی علیه سوریه را ارائه نداده است. گرچه ایالات متحده و اتحادیه اروپا از اسد خواسته‌اند تا از قدرت کناره‌گیری کند.

همچنین تحریم‌های جدیدی نیز از سوی این کشورها علیه سوریه اعمال شده که عمدتاً بخش‌های مالی و صنعت نفت این کشور را هدف گرفته است.

بشار اسد در ادامه سخنان خود در تلویزیون دولتی سوریه گفت که سوریه نصیحت را از کشورهای دیگر می‌پذیرد اما به هیچ کس اجازه دخالت در امور داخلی خود را نخواهد داد.

مقام‌های سوریه گروه‌های تروریستی مسلح را مسببان خشونت در این کشور معرفی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که از زمان آغاز اعتراض‌ها تا کنون دست کم ۵۰۰ نیروی پلیس و ارتش توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. روایتی که معترضان و مخالفان حکومت بشار اسد آن را رد می‌کنند.

بشار اسد در ادامه همچنین گفت که «در خصوص مسائل امنیتی، اقدامات نظامی تروریست‌ها در هفته‌های اخیر به ویژه در روز جمعه در حال افزایش بود. اما ما می‌توانیم بر اوضاع مسلط باشیم و من نگران نیستم.»

او همچین با حمایت از عملیات نظامی ارتش در شهرهای مختلف گفت: «اصلاحات و راه‌حل‌های سیاسی نیازمند امنیت است و برقراری امنیت از وضایف دولت است.»

رئیس جمهور سوریه همچنین بار دیگر بر در راه بودن اصلاحاتی که پیشتر وعده آن را داده بود تأکید کرد.

معترضان وعده‌های آقای اسد برای اصلاحات در سوریه را رد می‌کنند و می‌گویند که دولت بشار اسد در پی پیاده کردن اصلاحات جدی نیست، به این دلیل که همچنان تظاهرات مخالفان توسط نیروهای امنیتی سوریه سرکوب می‌شود.

بشار اسد همچنین در زمینه اصلاح ماده هشتم قانون اساسی گفت که این ماده پایه نظام سیاسی سوریه است و هر گونه تعدیلی در این ماده به بازنگری قانون اساسی نیاز دارد.

بر پایه ماده هشتم قانون اساسی سوریه، حزب بعث به عنوان حزب حاکم این کشور معرفی شده است.

رئیس‌جمهور سوریه‌ای قصد خود برای تشکیل کمیته‌ای به منظور بازنگری قانون اساسی سوریه خبر داد.

او در خصوص قانون جدید احزاب که چند هفته پیش آن را ابلاغ کرده بود، گفت که هفته آینده کمیته‌ای متشکل از وزیر کشور، یک قاضی و سه شخصیت مستقل برای پذیرش درخواست‌های تأسیس احزاب تشکیل خواهد شد.

آقای اسد همچنین گفت که قانون اداره محلی در آینده‌ای نزدیک و پس از عید فطر صادر خواهد شد و تا ۴۵ روز پس از آن انتخابات محلی برگزار خواهد شد.

بشار اسد زمان برگزاری انتخابات پارلمانی را ماه فوریه سال آینده اعلام کرد و گفت در این مدت احزاب تازه تأسیس می‌توانند به اندازه لازم فعالیت کنند تا با عنوان حزب در رقابت‌های انتخابات شرکت کنند.

او در خصوص فشارهای غرب برای کناره‌گیری‌اش از قدرت اظهار داشت که غرب هیچ اصلاحی را نمی‌پذیرد و هیچ گامی را کافی نمی‌داند و تنها خواهان تسلیم شدن در برابر خود است.

رئیس جمهور سوریه در این خصوص گفت: «از زمان جنگ عراق طرح‌هایی به ما رسید که [نشان می‌داد] می‌خواستند چه اماکنی در سوریه را هدف قرار دهند.»

وی اضافه کرد که «در پرونده ترور رفیق حریری نخست‌وزیر سابق لبنان نیز می‌خواستند استقلال و حاکمیت ملی سوریه را از بین ببرند، اما حاکمیت ملی چیزی نیست که در برابر آن کوتاه بیایم.»

بشار اسد درباره فشارهای اقتصادی در جریان بحران اخیر بر سوریه گفت که از دو ماه پیش وضعیت اقتصادی رو به بهبودی گذاشت. او تأکید کرد که جهان فقط غرب نیست و سوریه از این پس داد و ستادهای تجاری خود را به سمت شرق سوق خواهد داد.

رئیس جمهور سوریه همچنین درباره مواضع ترکیه در خصوص بحران کشورش خاطرنشان کرد: «اگر این مواضع به خاطر ترس بر آینده سوریه باشد آن را ارج می‌نهیم، اگر به خاطر نگرانی از پیامدهای این نا‌آرامی‌ها بر خودشان باشد آن را درک می‌کنیم، اما اگر می‌خواهند ما را ارشاد کنند، آن را نمی‌پذیریم.»

ترکیه بار‌ها سرکوب معترضان را محکوم کرد و خواستار توقف عملیات نظامی ارتش سوریه شد. این کشور همچنین به هزاران آواره سوری پناه داده است.
XS
SM
MD
LG