لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

ترکيه: در زمينه انرژی با ايران به توافق نرسيديم


دیدار رجب طیب اردوغان با حسن روحانی در تهران
دیدار رجب طیب اردوغان با حسن روحانی در تهران
وزير انرژی ترکيه می‌گويد مقام‌های این کشور در سفر به ایران در زمینه انرژی به توافقی با تهران دست نیافتند.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، که به همراه هياتی از جمله وزرای انرژی، اقتصاد، فرهنگ و خارجه نيمه شب سه‌شنبه به ايران سفر کرده بود، در ساعات پايانی چهارشنبه ۹ بهمن ماه ايران را به مقصد ترکيه ترک کرد.

پیشتر رسانه‌های ترکيه و ايران نوشته بودند که اين سفر دو روز طول خواهد کشيد و انتظار می‌رود در زمينه نفت و گاز، تجارت دو جانبه، اقتصاد و فرهنگی توافقنامه امضا شود.

حتی روزنامه توديز زمان ترکيه نوشته بود که در جريان سفر اردوغان به ايران انتظار می‌رود تفاهمنامه «استراتژيک» ميان دو کشور امضا شود.

اما بر اساس گزارش چهارشنبه ۹ بهمن ماه خبرگزاری ايرنا، سه تفاهمنامه يکی در زمينه «تعرفه های ترجيحی» و ديگری «سند پنجمين کميته مشترک تجاری» و ديگری مربوط به تفاهمنامه همکاری خبرگزاری‌های دولتی ايرنا و آناتولی به امضای دو طرف رسيد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، تفاهمنامه تعرفه‌های ترجيحی مربوط به کاهش تعرفه‌های گمرکی برای ۲۲۰ قلم صادرات توليدات صنعتی ترکيه و واردات محصولات غذايی از ايران می‌شود. تفاهمنامه بر خلاف قرارداد الزام‌آور نيست.

همچنين در جريان ديدار حسن روحانی رئيس جمهوری ايران و اردوغان سند تشکيل شورای عالی همکاری‌های سياسی ميان جمهوری اسلامی ايران و ترکيه امضا شد.

اين شورای عالی که به صورت تناوبی ساليانه در تهران و آنکارا تشکيل خواهد شد، متشکل از وزرای اقتصادی، سياسی و فرهنگی کابينه‌های دو کشور خواهد بود.

در همين زمينه روزنامه حريت ترکيه چهارشنبه گزارش داد که اگرچه پیشتر تانر ييلديز وزير انرژی ترکيه گفته بود که برنامه‌ای برای امضای قرارداد در زمينه انرژی با ايران ندارد، اما در جريان سفر به تهران اقرار کرد که به امضای چنين قراردادی تمايل دارد.

اين روزنامه می‌نويسد که با اين حال، بعد از مذاکرات، وی طی گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که در زمينه انرژی دو کشور به توافق نرسيدند، اگرچه این تمايل وجود داشت. اردوغان همچنين ديداری با آيت‌الله خامنه‌ای رهبر ايران داشت.

بر اساس آمار رسمی ترکيه، حجم تجارت دوجانبه تهران و آنکارا در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۲ ميليارد دلار بود که در سال ۲۰۱۳ به ۱۳.۵(سیزده و نیم) ميليارد دلار کاهش يافته است.

ترکيه از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۳ مجبور به توقف صادرات طلا به ايران شد. اين کشور که تا نيمه سال ۲۰۱۲ روزانه ۱۸۵ هزار بشکه واردات نفت از ايران داشت، به خاطر تحريم‌ها مجبور به کاهش خريد نفت ايران به ۱۰۵ هزار بشکه در روز طی سال گذشته شد. ترکيه در سال گذشته ۷.۶ ميليارد دلار واردات نفت و گاز از ايران داشت.
XS
SM
MD
LG