لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

صبا آذرپیک با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد


وکیل صبا آذرپیک، روزنامه‌نگاری که با اتهام فعالیت تبلیغی علیه حکومت ایران مواجه است، اعلام کرد که موکل او پس از نزدیک سه ماه بازداشت روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، آزاد شده است.

محمود علیزاده طباطبایی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که برای آزادی خانم آذرپیک وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی درنظر گرفته شده بود که خانواده این روزنامه‌نگار وثیقه مورد نظر را تهیه کردند و او در نهایت آزاد شد.

پیش از این اکرم محمدی، مادر صبا آذرپیک در صفحه فیسبوک خود اعلام کرده بود که دختر او تمام دوره بازداشت را در سلول انفرادی گذرانده و نهادی هم که او را بازداشت کرده، سپاه پاسداران است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، نیز از قول مقامات مرتبط با پرونده خانم آذرپیک اعلام کرد که اتهام دختر او «تبلیغ علیه نظام» به خاطر اطلاع‌رسانی درباره رویدادهای بند ۳۵۰ زندان اوین در فروردین ماه است.

بند ۳۵۰ زندان اوین اواخر فروردین ماه شاهد هجوم زندان‌بانان به گروهی از زندانیان سیاسی و ضرب و شتم شدید آنها بود که بازتاب گسترده‌ای داشت، به طوری که سخنگوی دولت ایران وعده پی‌گیری ماجرا را داد.

به دنبال این رخداد و اطلاع‌رسانی گسترده درباره آن، نیروهای امنیتی با حکم دادسرای فرهنگ و رسانه صبا آذرپیک را روز هفتم خرداد بازداشت کردند که وی از آن زمان در یکی از بازداشتگاه‌های سپاه پاسداران به‌ سر می‌برد.

گزارش‌ها حاکی است که وی در زندان انفرادی بوده است.

به تازگی اما ده‌ها تن از فعالان مدنی و سیاسی با نوشتن نامه‌ای به مقامات حکومت ایران خواستار آزادی خانم آذرپیک شده بودند.

همچنین گزارشگران بدون مرز و عفو بین‌الملل نیز نسبت به وضعیت خانم آذرپیک اظهار نگرانی کرده بودند.

صبا آذرپیک خبرنگار روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد و نشریه تجارت فردا است.

جمهوری اسلامی ایران در برخورد با روزنامه‌نگاران کارنامه نامطلوبی دارد و از سوی گزارشگران بدون مرز، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان لقب گرفته است.

XS
SM
MD
LG