لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

علی شمخانی: ایران به برخی از نامه‌های اوباما پاسخ داده است


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید که نامه‌نگاری باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، با مقامات ایران دارای سابقه‌ای چند ساله است و در برخی موارد نیز به این نامه‌ها پاسخ داده شده است.

نامه آقای اوباما به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که روزنامه وال‌استریت جورنال از آن پرده برداشت حاشیه‌های بسیاری را در روزهای اخیر به همراه داشته است.

این نامه اشاراتی به منافع مشترک دو کشور ایران و آمریکا در برابر گروه خلافت اسلامی یا داعش سابق دارد، اما منتقدان دولت اوباما از آن برداشت می‌کنند که آمریکا درخواست همکاری با ایران را مطرح کرده است.

با وجود این، کاخ سفید تاکید دارد که سیاست آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده و ایالات متحده هیچ گونه همکاری نظامی با ایران در برابر داعش نخواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تایید غیرمستقیم ارسال این نامه به آیت‌الله خامنه‌ای، مقامات آمریکا را به تناقض در گفتار محرمانه و عمومی متهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی شمخانی روز چهارشنبه ۲۱ آبان اظهار داشت: «رویکردهای دوگانه هیات حاکمه آمریکا در مکاتبات محرمانه و مواضع اعلامی دارای تناقض‌های آشکار است و این روش صرفا با هدف تاثیر گذاری بر فضای داخلی این کشور دنبال می‌شود».

به گفته او، ایران اما «مواضع صریح، شفاف و قاطعی» در موضوع هسته‌ای دارد که آن را بار دیگر به رییس جمهوری آمریکا یادآوری کرده و «بر عدم پذیرش برنامه غنی‌سازی نمایشی تاکید می‌کند».

آقای شمخانی در نهایت اظهار داشت که «ایران به طور قطع در جریان مذاکرات هسته‌ای، تعهداتی فراتر از ان.پی.تی را نخواهد پذیرفت».

نامه‌نگاری‌های باراک اوباما با سران حکومت ایران پیش از این خبرساز شده بود که از جمله آنها نامه‌ای بود که رییس جمهوری آمریکا سال گذشته خطاب به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران نوشت و در آن بر «آمادگی» آمریکا بر حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران تاکید شده بود.

پیش از آن نیز رسانه‌های داخلی و خارجی از نامه‌های باراک اوباما به آقای خامنه‌ای خبر داده بودند که در یک مورد حسن فیروزآبادی، رییس کل ستاد نیروهای مسلح ایران آنها را تایید کرد و نشانه «واقع‌بینی» دولت آمریکا خواند.

XS
SM
MD
LG