لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

دولت در تبعید یمن: عدن آزاد شد


دولت در تبعید یمن روز جمعه، ۲۶ تیر، اعلام کرد که عدن، دومین شهر بزرگ یمن، پس از ماه‌ها نبرد میان سربازان وفادار به رئیس جمهور تبعیدشده این کشور و شورشیان حوثی «آزاد شد».

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از آخرین تحولات یمن می‌گوید که علی‌رغم اعلام «آزادسازی» شهر عدن، هنوز برخی از محلات این شهر در کنترل شورشیان است و از جمله در مناطق مرکزی آن نبرد ادامه دارد.

این گزارش بیانیه خالد بحاح، معاون رئیس جمهور در تبعید یمن، را بازتاب می‌دهد که می‌گوید: «دولت در نخستین روز عید فطر، جمعه، آزادی استان عدن را اعلام می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما برای از سرگیری زندگی در عدن و همه شهرهای آزادشده تلاش می‌کنیم، برای وصل شدن دوباره جریان آب و برق.»

نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور در تبعید یمن، روز سه‌شنبه عملیات «تیر طلایی» را علیه شورشیانی که زمستان گذشته بیشتر بخش‌های بندر عدن را تصرف کردند و منجر به فرار عبدربه منصور هادی به عربستان سعودی شدند، آغاز کردند.

این مدت عربستان سعودی رهبری ائتلافی نظامی علیه شورشیان حوثی را بر عهده گرفت و با حملات متعدد هوایی مواضع شورشیان را درهم کوبید.

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از شکست شورشیان در بندر عدن منتشر شده است، شهری که آخرین پناهگاه عبدربه منصور هادی در یمن به شمار می‌رفت.

خبرگزاری رسمی دولت در تبعید یمن روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای وفادار به این دولت آخرین مقاومت شورشیان را در منطقه معلا شهر عدن درهم شکسته‌اند.

با این حال شاهدان عینی می‌گویند که شورشیان هنوز کنترل محله التواهی شهر عدن را در اختیار دارند.

به گفته یکی از آنان، نیروهای طرفدار هادی «سعی می‌کنند که به سمت التواهی پیش بروند، اما آنها با مقاومت روبه‌رو شده‌اند».

شورشیان حوثی همچنان مواضع خود در محله دار سعد، شمال شهر عدن، را حفظ کرده‌اند و تلاش می‌کنند ورودی‌های شمالی و شرقی عدن را نیز کنترل کنند.

عدربه منصور هادی شهر عدن را «کلید نجات یمن» نامیده است.

XS
SM
MD
LG