لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

توصیه‌های ایمنی و حفاظتی وزارت اطلاعات در مورد زندگی روزمره شهروندان


توصیه‌های جدید وزارت اطلاعات ایران از مواردی چون ضرورت پوست کندن میوه‌ قبل از خوردن تا عدم ارتباط با اتباع بیگانه را در بر می‌گیرد.
توصیه‌های جدید وزارت اطلاعات ایران از مواردی چون ضرورت پوست کندن میوه‌ قبل از خوردن تا عدم ارتباط با اتباع بیگانه را در بر می‌گیرد.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌ای از «توصیه‌‌های حفاظتی» را منتشر کرده که در یک مورد آن به شهروندان ایرانی هشدار می‌دهد تا از «بحث و گفت‌وگو» در مکان‌های عمومی خودداری کنند.

این توصیه‌های وزارت اطلاعات ایران که روز پنج‌شنبه، ۲۰ تیر، توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، موضوعات گسترده‌ای را شامل می‌شود که از مواردی چون ضرورت پوست کندن میوه‌ قبل از خوردن تا عدم ارتباط با اتباع بیگانه را در بر می‌گیرد.

در بخشی از این اطلاعیه به شهروندان ایرانی توصیه شده است که هرگز فرزندان خردسال‌شان را «در کوچه یا ورودی منزل برای بازی یا هر دلیل دیگر» تنها نگذارند.

بخشی از این توصیه‌ها در ارتباط با «برخوردهای اجتماعی» شهروندان است که در یک مورد آن می‌گوید: «هرگز به کسانی که بدون دلیل منطقی به شما ابراز علاقه می‌کنند، به ویژه غریبه‌ها، اعتماد نکنید.»

وزارت اطلاعات ایران در رابطه با «برخوردهای اجتماعی» همچنین به شهروندان توصیه کرده است که هرگز در پی برقراری ارتباط با «اتباع بیگانه و اعضای سفارتخانه‌ها» نباشند چرا که هرگونه ارتباط با اتباع بیگانه «بدون اطلاع مسئولین چه در داخل و چه در خارج از کشور» ممکن است شهروندان ایرانی را «اسیر دست اجانب و سرویس‏‌های بیگانه» کند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره ادعا می‌کنند که دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل و کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا قصد «خرابکاری» در کشور و براندازی حکومت را دارند و اغلب اعتراضات اجتماعی و سیاسی در ایران را به بیگانگان نسبت می‌دهند.

وزارت اطلاعات ایران در بخش دیگری از «توصیه‌های حفاظتی» خود به شهروندان می‌گوید: «هرگز در مکان‏‌های عمومی، باز، ساکت و ثابت با بستگان، دوستان و همکاران به بحث و گفت‏وگو نپردازید. با توجه به متصور بودن ‌دقت و توجه غریبه‌ها به سخنان شما، هرگونه بحث و گفت‏‌وگو در این مکان‏‌ها عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت؛ لذا در صورت نیاز و ضرورت بحث به گفت‏‌و‏گو در این اماکن، حتماً در حال حرکت و آهسته‌تر صحبت کنید.»

این وزارتخانه از شهروندان خواسته است تا «هرگز جهت تعویض یا تعمیر قفل‏‌های محیط زندگی و کار خود، از افراد متفرقه استفاده» نکنند.

بخشی از این توصیه‌ها نیز «در رابطه با مسافرت» است که وزارت اطلاعات ایران به شهروندان سفارش می‌کند قبل از سفر درباره مجموعه‌ای از پرسش‌های گوناگون تحقیق کنند، به عنوان مثال «چه رستوران‌هایی را برای صرف غذا باید انتخاب کرد و مصرف چه غذای بین‌راهی مناسب‌تر است».

وزارت اطلاعات همچنین به شهروندان می‌گوید: «در صورت تمایل به صرف غذا در رستوران‌ها هرگز سالاد، میوه‌های پوست نکنده و آشامیدنی‌های همراه با یخ را میل نکنید.»

در نهایت نیز این وزارتخانه به شهروندان توصیه کرده که «در صورت مشاهده افراد مشکوک، تروریست و خرابکار مراتب را به مراکز امنیتی» اطلاع دهند.

حیدر مصلحی، وزیر فعلی وزارت اطلاعات است که در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به این منصب دست یافت. دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد ماه آینده به پایان می‌رسد و از این رو سرنوشت حیدر مصلحی در این وزارتخانه در ابهام است.
XS
SM
MD
LG