لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

مصر ديدار منوچهر متکی از قاهره را به تعويق انداخت


دولت مصر روز پنجشنبه اعلام کرد در اعتراض به اظهارات منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، درباره از سرگیری مذاکرات مستقیم صلح فلسطينی ها و اسرائيل ، سفر وی به قاهره را به تعويق انداخته است.

وزارت امور خارجه مصر گفته است رئيس دفتر حافظ منافع ايران در قاهره به اين وزارتخانه احضار شده تا درباره انتقاد منوچهر متکی از مشارکت برخی از سران کشورهای عرب در از سرگيری گفت وگو های مستقيم فلسطينی ها و اسرائيل توضيح دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه مصر به اين ديپلمات ايرانی گفته است ديدار روز دوشنبه در چارچوب گروه تروئيکای جنبش غير متعهدها بين ايران، مصر و کوبا به تعويق افتاده است.

ايران پس از مصر که در حال حاضر رياست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد، رياست اين جنبش و ميزبانی شانزدهمين نشست جنبش عدم تعهد را برعهده خواهد داشت و به همين دليل قرار بود که منوچهر متکی برای مشورت با مصر، رياست فعلی جنبش، و کوبا که پيش از مصر رياست اين جنبش را بر عهده داشت، عازم قاهره شود.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه گزارش داده بود که منوچهر متکی درباره مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی ها گفته است: «برخی از سران سازشکار فلسطين که اين روزها به دستور آمريکا در حال ساختن ميز مذاکرات با سران رژيم صهيونيستی هستند، بدانند که خائن به ملت فلسطين می‌باشند و مذاکراتشان ميخی بر تابوت سازش است و آنها سازشکاری در صحنه فلسطين را تشييع جنازه خواهند کرد.»

وزير امور خارجه ايران اضافه کرده بود: «اسرائيل اين را درست فهميده است که تنها با مقاومت فلسطينی ها و حمايت جهان اسلام در هم خواهد شکست، فرو خواهد پاشيد و از صحنه روزگار محو خواهد شد.»

حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، حامی از سرگيری مذاکرات مستقيم فلسطينی ها و اسرائيل هستند و هم اکنون هردوی آنها برای شروع اين مذاکرات در واشينگتن به سر می برند.

پس از ۲۱ ماه، مذاکرات رودرروی اسرائيلی- فلسطينی از روز پنجشنبه در واشينگتن، پايتخت آمريکا از سرگرفته می شود.

روز چهارشنبه رهبران اسرائيل و فلسطينی، رئيس‌جمهور مصر و پادشاه اردن با باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا ديدار کردند و امروز بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، و محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، همراه با تيم خود، در وزارت خارجه آمريکا مذاکرات صلح را از سر گرفتند.

ايران روابط ديپلماتيک خود با مصر مدت کوتاهی پس از انقلاب در سال ۱۳۵۷ و در اعتراض به پيمان صلح مصر و اسرائيل قطع کرد.
XS
SM
MD
LG