لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

تلفات درگيری های قاهره؛ «يک کشته و بيش از ۴۰۰ زخمی»


حمله طرفداران حسنی مبارک، رييس جمهور مصر، به مخالفان وی در ميدان «تحرير» قاهره، که از بعد از ظهر روز چهارشنبه آغاز شد، با تاريک شدن هوا شدت گرفته و مهاجمان به سوی معترضان کوکتول مولوتف و سنگ پرتاپ می کنند.

به گزارش شبکه الجزيره، طرفداران حسنی مبارک درحمله به معترضان از سلاح های سرد ، سنگ و چماق استفاده می کنند و تاکنون صدها نفر در درگيری روز چهارشنبه زخمی شده اند.

درهمین حال تلویزیون دولتی به نقل از وزارت بهداشت مصر اعلام کرد در درگیری روز چهارشنبه یک نفر کشته و بیش از چهارصد نفر زخمی شده اند.

درگیری در قاهره
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:07 0:00


طبق اين گزارش شاهدان عينی می گويند نيروهای ارتش حاضر در ميدان تحرير به هزاران هوادار حسنی مبارک که به چاقو و چماق مسلح هستند، اجازه ورود به ميدان تحرير دادند.

تصاوير ويدئويی نشان می دهد که تعدادی از هواداران حسنی مبارک سوار بر اسب و شتر به مخالفان در ميدان تحرير حمله می کنند.

به رغم شدت گرفتن درگيری ها در ميدان تحرير تاکنون نيروهای ارتش حاضر در ميدان در برابر اين درگيری‌ها موضع بيطرفانه‌ای اتخاذ کرده اند.

محمد البرادعی، از مخالفان حسنی مبارک، از ارتش خواسته تا مداخله کند و مانع ادامه خشونت ها شود.

مخالفان حسنی مبارک طی ۹ روز گذشته در ميدان «تحرير» به صورت مسالمت آميز عليه وی دست به تظاهرات زده اند، اما حمله طرفداران حسنی مبارک به معترضان، ميدان تحرير را به ميدان کارزار بدل کرده است.

هواداران حسنی مبارک به سوی مخالفان کوکتول مولوتف پرتاپ می کنند که باعث بروز آتش سوزی در اين ميدان شده است . آنها ده ها کوکتول مولوتف به سوی درب ورودی موزه مصر در ميدان تحرير پرتاپ کرده اند.

مهاجمان همچنين از بالای پشت بام ساختمان های واقع در اطراف ميدان تحرير، بلوک های سيمانی را بر سر تظاهرکنندگان مخالف دولت ريختند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، شاهدان عينی می گويند حمله کنندگان به مخالفان حسنی مبارک، نيروهای پليس هستند که لباس شخصی پوشيده اند.

درهمين حال به گزارش شبکه «سی ان ان» به نظر می رسد مخالفان حسنی مبارک در ميدان تحرير محاصره شده و راهی برای خروج از ميدان ندارند.

در همين حال، آمريکا خشونت ها درمصر را محکوم کرده و خواستار پرهيز از هرگونه خشونت در اين کشور شده است.

يک روز پس از آن که باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، از حسنی مبارک خواست تا از قدرت کناره گيری کند، رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد نيز روز چهارشنبه گفت: «آمريکا خشونت ها در مصر را محکوم می کند.»

رابرت گيبس گفت: «ما با مشاهده تصاوير حمله به تظاهرات مسالمت آميز، عميقاً ابراز نگرانی می کنيم. ما بارديگر درخواست خود را برای خويشتنداری و پرهيز از خشونت تکرار می کنيم.»

به دنبال شدت گرفتن اعتراضات و همچنين برگزاری تظاهرات ميليونی در مصر حسنی مبارک شامگاه سه شنبه در يک برنامه تلويزيونی اعلام کرد که در انتخابات آینده رياست جمهوری در ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد.

حسنی مبارک افزوده بود: «اين کشور من است. جايی که در آن زندگی کرده ام، برای سرزمينش جنگيده و از استنقلال و منافعش دفاع کرده ام و دراين سرزمين نیز خواهم مرد.»

اعلام کناره گيری حسنی مبارک انتخابات رياست جمهوری مورد قبول کسانی که در خيابان هستند، قرار نگرفت و روزچهارشنبه اعتراضات ادامه يافت.
XS
SM
MD
LG