لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

چرا فيس بوک آبی است؛ شش حقيقت در مورد مارک زاکربرگ


زندگی شخصی مارک زاکر برگ يکی از موسسان شبکه اجتماعی فيس بوک که تاکنون نسبتا ناشناخته مانده است به زودی علنی خواهد شد. يک فيلم سينمايی به نام « شبکه اجتماعی» که زندگی زاکربرگ با آميزه ای داستانی موضوع آن است از روز اول اکتبر روی اکران خواهد رفت.

اين فيلم بدون ترديد بر شهرت بنيانگذار ۲۶ ساله فيس بوک خواهد افزود که اکنون نيز جزو چهره های سرشناس جهان است و وب سايت گروهی – اجتماعی وی بيش از نيم ميليارد نفر مشترک دارد.

شبکه خبری سی ان ان براساس جستجو و تحقيق در شبکه اينترنت شش حقيقت کمتر شناخته شده و طنز آميز در مورد مارک زاکربرگ را فهرست کرده است. بخش اعظم اين تحقيقات براساس مطلبی است که ماه پيش درمجله «نيويورکر» به چاپ رسيد و از لحظه انتشار تاکنون مراجعات و خوانندگان فراوانی را به خود جلب کرده است.

سلطان روابط عمومی در زندگی خود بسيار خصوصی است

زاکر برگ می گويد که هدف اصلی فيس بوک برداشتن حصارها و تبديل کردن جهان به دنيايی آزادتر و صادقانه تر است. ولی او نکات بسيار کوچکی از زندگی خود را روی فيس بوک علنی کرده است. به نوشته مجله نيويورکر به نظر می رسد که خالق بزرگترين شبکه اجتماعی خود فردی بسيار خجول و خصوصی است.

علائق وی بسيار عجيب به نظر می رسند

موارد علائق و سرگرمی هايی که زاکر برگ در صفحه فيس بوک خود فهرست کرده است اگر عجيب نباشد حداقل می توان گفت که سئوال برانگيز هستند. در فهرست علائق وی اين عناوين را مشاهده می کنيم :« ساختن ، خراب کردن، چرخه اطلاعات، انقلاب، فضای باز، حداقل گرايی». خوانندگان مورد علاقه وی « دفت پانک »، « ليدی گاگا » هستند.

علاقه به تمدن باستان و کشش سلاطينی

مارک زاکر برگ بزرگ شده نيويورک است و از دوران دبيرستان به زبان لاتين و تمدن باستان علاقمند شد. پس از دو سال تحصيل در هاروارد، دانشگاه را به خاطر پيشبرد پروژه فيس بوک رها کرد. او به خاطر علاقه اش به ادبيات عهد باستان شهرت داشت و اولين بازی های کامپيوتری را که طراحی کرد براساس فضا و شخصيتهای روم باستان ساخته شده بود. يکی از دوستان زاکر برگ می گويد که وی گرايش زيادی به شکوه و جلال امپراطوری دارد.

«زاک» حداقل چندين نام مستعار و لقب دارد

دوستان و همکارانش وی را « زاک » خطاب می کنند اينرا می توان در يادداشت های همکاران وی در وب لاگ فيس بوک ديد. اما او القاب ديگری نيز دارد. مادر وی در سالهای جوانی زاکربرگ را « شازده » خطاب می کرد. در دوران تحصيل در دانشگاه هاروارد برخی از دوستانش به وی لقب « قتال » داده بودند.

صفحات فيس بوک آبی است چون زاکربرگ کوررنگ است


به نوشته مجله «نيويورکر» مارک زاکربرگ در مورد سبز و قرمز کور رنگ است بنابراين بهترين رنگی را که می تواند ببيند رنگ آبی است. آبی در عين حال رنگ اصلی صفحات فيس بوک است. زاکر برگ در مصاحبه ای با نيويورک می گويد:« برای من رنگ آبی قوی ترين و غنی ترين رنگ است. من می توانم تمام جزييات و سايه روشن های رنگ آبی را ببينم.»

برای زاکربرگ پول اهميت چندانی ندارد

به نظر می رسد که مارک زاکر برگ برای پول اهميت چندانی قائل نيست. يک نکته در اثبات اين ادعا اين است که زاکربرگ با وجود پيشنهاد يک ميليارد دلاری حاضر نشده فيس بوک را بفروشد. مديرعامل سابق شرکت ياهو که اين پيشنهاد را مطرح کرده بود می گويد که هيچگاه نديده است که کسی پيشنهاد يک ميليارد دلاری را رد کند.

زاکر برگ در پاسخ به وی گفته بود:« فيس بوک مثل بچه من است . من می خواهم به هدايت آن ادامه داده و شاهد رشد آن باشم» زاکر برگ در جای ديگری نيز گفته بود :« خيلی ها می خواهند فيس بوک را بخرند و پول زيادی هم پيشنهاد می دهند . ولی هدف ما پول نيست.»
XS
SM
MD
LG