لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

بريتانيا اتهام ارتباط با دستگير شدگان در مريوان را «بی پایه» خواند


سخنگوی وزرات امور خارجه بريتانيا، اتهام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی منبی بر ارتباط چهار نفر بازداشتی در غرب ايران با بریتانیا را رد کرده و می گويد: طرح اتهامات «بی پايه» از سوی ايران تازگی ندارد.

بری مارستون، سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا به شهران طبری خبرنگار «راديو فردا» در لندن گفته است:«بريتانيا هيچ وقت از تروريسم در ايران حمايت نکرده است و اين قابل قبول نيست که هر اتفاق های بدی در ايران بيفتد، دولت ايران ادعا می کند که کار هميشه کار انگليسی ها است.»

بری مارستون که به زبان فارسی صحبت می کرد، افزوده است:« اين اتهام های بی پايه دولت ايران سابقه طولانی دارند ، ولی هيچ ربطی به واقعه ندارند. دولت ایران به جای استفاده از اتهامات مسخره و بی پايه خيلی بهتر است به دنبال کردن دلایل واقعی برای مشکلات خود بپردازد.»

رسانه های وابسته به دولت ايران روز پنجشنبه به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گزارش دادند که «چهار تروريست» مرتبط با دولت بريتانيا در شهر مريوان، در استان کردستان، بازداشت شده اند. طبق اين گزارش اين چهار نفر طی دو سال گذشته، مرتکب پنج ترور شده اند.

به گزارش «پرس تی وی» شبکه انگليسی زبان دولت ايران، وزارت اطلاعات می گويد از اين چهار نفر يعنی؛ مجيد بختياری، هژير ابراهيمی، لقمان مرادی و زنيار مرادی، اسلحه اسناد و مدارکی به دست آورده است که نشان می دهد که با اعضای گروه کومله در ارتباط هستند و با فردی به نام جليل فتاحی، از رهبران کومله و ساکن بریتانیا، در شهر سليمانيه عراق دستور می گرفتند.

وزارت اطلاعات ايران می گويد اين افراد اعتراف کرده اند به آنها پيشنهاد شده بود که در ازای هر قتل ۲۰ هزار دلار دريافت خواهند کرد، اما آنان فقط هشت هزار دلار برای هر قتل دريافت کرده اند.

گروه کومله که پيشتر شاخه کردستان حزب کمونيست ايران بود، پس از انحلال آن حزب به فعاليت خود ادامه داد. اما در اين مدت دچار انشعاب های بسياری شده است.

عبدالله مهتدی، رهبر يکی از گروه ها، در گفت وگو با رادیو فردا تصریح کرده است که اين افراد هیچ «رابطه ای با کومله ندارند.»

عبدالله مهتدی درباره اين چهار نفر بازداشت شده می گويد:«درباره مجيد بختياری ،من هيچ اطلاعاتی ندارم . اما آن سه نفر ديگر به تازگی بازداشت نشده اند و حدود يکسال پيش بازداشت شدند.»

عبدالله مهتدی می گويد: گروه کومله از پيش از سال ۱۳۷۲ فعاليت های نظامی خود را در ايران را متوقف کرده است و «جمهوری اسلامی اين مساله را به خوبی می داند و فقط برای مقاصد تبليغاتی اين مساله را مطرح می کند.»

واکنش به اظهارات به مقام اطلاعاتی بريتانيا

دربخشی از گزارش «پرس تی وی» درباره اعترافات اين چهار نفر، به خبر اظهارات جان سوئرز، رييس سازمان اطلاعات برون مرزی بريتانيا ، درباره اقدامات اين سازمان در عمليات جاسوسی برای متوقف کردن فعاليت های هسته ای ايران اشاره شده است.

جان سوئرز هفته گذشته گفته بود که سازمان وی برای کشف فعاليت های مخفی هسته ای ايران ، دست به عمليات جاسوسی می زند.

در اين زمينه، بری مارستون به راديو فردا گفته است پرونده هسته ای ايران موجب نگرانی امنيتی برای همه مردم جهان است و از آنجا که ايران در اين زمينه پنهان کاری می کند، کسب اطلاعات برای ما دراين زمينه ضروری است . اما برای اين و هيچ منظور ديگری از تروريسم حمايت نمی کنيم.
XS
SM
MD
LG