لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

آمريکا : نگران پرواز هواپيماهای ايران از طريق آسمان عراق به سوريه هستيم


ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا،
ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا،
ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، روز جمعه از استفاده هواپيماهای باربری ايرانی از حریم هوایی عراق برای رسیدن به سوريه ابراز نگرانی کرد و گفته است: به عراق هشدارداده شده که احتمال دارد اين هواپيما حامل سلاح برای حکومت سوريه باشند.

خانم نولند گفته است: «بدون وارد شدن به مسايل اطلاعاتی، ما نگران پرواز هواپيماهای ايران از طريق آسمان عراق به سوريه هستيم.»

سخنگوی وزرات امورخارجه آمريکا اضافه کرده است:«ما در حال مشورت و رايزنی با عراق در اين زمينه هستيم و اين نکته را به صراحت مطرح کرده‌ايم که ارسال هرگونه تسليحات و مواد مربوط به آن از ايران به هر نقطه‌ای نقض قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد خواهد بود. »

خانم نولند همچنين تصريح کرده است که به مقام‌های عراقی گفته شده هرگونه تسليحات ارسالی به سوريه برای سرکوب مردم اين کشور به کارگرفته خواهد شد.

سخنگوی وزرات امورخارجه آمريکا در ادامه گفته است: «ما دولت عراق را تشويق کرده ‌ايم تا از محتويات محموله‌هايی که از قلمرو و آسمان عراق می‌گذرد اطمينان حاصل کند.»

به دنبال خبر يک روزنامه آمريکايی درخصوص این که ايران از طريق آسمان عراق به سوريه اسلحه ارسال می‌کند، نوری المالکی،نخست وزير عراق، روز جمعه تاکيد کرده است، تمام محموله‌هايی که از طريق عراق به سوريه منتقل می‌شوند شامل کمک‌های بشر دوستانه است.

نوری المالکی در بيانيه‌ای اعلام کرده است: «عراق اجازه نخواهد داد که از خاک و آسمان اين کشور برای ارسال و انتقال سلاح از هرنقطه و منبعی مورد استفاده قرار گیرد.»

نوری المالکی تاکيدکرده است، آنچه که از طريق آسمان عراق به سوريه منتقل شده است، فقط کمک‌های انساندوستانه بوده و نه «سلاح».

نوری المالکي همچنين گفته است: عراق خواهان دستيابی به راه حلی برای بحران سوريه و پايان خونريزی در اين کشور است.

ايران روز پنجشنبه اعلام کرد، يک فروند هواپيمای ماهان اير ۴۰تن کمک های دارويی هلال احمر جمهوری اسلامی را دراختيار هلال احمر سوريه قرار داده است. ايران مي گويد، «سه محموله ديگر در آينده وارد سوريه می‌شود.»

روزنامه آمريکايی واشينگتن تايمز، روز پنجشنبه نوشته بود، عراق چندبار در خواست آمريکا برای متوقف و بازرسی کردن هواپيماهای ايرانی به مقصد سوريه را رد کرده است.

روزنامه واشينگتن تايمز به نقل از مقام‌های آمريکايی که نخواستند نامشان فاش شود، نوشته است که آمريکا اطلاعاتی را که از طريق شنود مکالمات به دست آورده و حاکی از ارسال سلاح ايران به سوريه بوده در اختيارعراق گذاشته و از بغداد خواسته است تا هواپيماهای ايرانی را متوقف و بازرسی کند.

ترکيه در بيست وچهارم اسفندماه سال ۱۳۸۹ يک هواپيمای باربری ايرانی به مقصدی در سوريه را فرودگاه دياربکر ترکيه متوقف کرد و محموله ان را توقيف کرد
XS
SM
MD
LG