لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۹

عربستان به مشتریان آسیایی نفت: ممکن است تغییری در محموله‌ها بدهیم


تأسیسات آسیب‌دیده نفتی عربستان در خریص
تأسیسات آسیب‌دیده نفتی عربستان در خریص

گزارش‌ها حاکی است عربستان به بزرگترین پالایشگاه ژاپن، نیپون، گفته‌است احتمالاً تغییراتی در نوع نفت صادراتی به این کشور بدهد، موضوعی که به گمانه‌زنی‌ها پیرامون ناتوانی عربستان برای راه‌اندازی مجدد تأسیسات مورد حمله قرار گرفته، دامن زده است.

شنبه هفته گذشته حملاتی به تأسیسات گوگردزدایی بقیق عربستان و میدان نفتی خریص این کشور انجام شد و ۵٫۷ میلیون بشکه از ظرفیت تولید نفت عربستان را کاهش داد. عربستان گفته‌است نیمی از افت تولید خود را جبران کرده و تا پایان ماه سپتامبر تولیدش به سطح قبلی خواهد رسید.

اما نشریه «نیکی» ژاپن گزارش داده‌است عربستان به پالایشگاه نیپون گفته‌است احتمالاً بجای نفت سبک، نفت نیمه‌سنگین و سنگین به این کشور تحویل دهد.

رویترز نیز گزارش داده‌است که عربستان به پالایشگاه‌های هندی و چینی گفته‌است در ماه جاری و آینده احتمالاً مجبور باشد نفت سنگین‌تری تحویل آنها دهد.

عربستان همچنین از برخی مشتریان آسیایی خود خواسته‌است درخواست تحویل محموله‌های نفتی از این کشور را به تأخیر بیندازند.

عربستان پیش از حملات روز شنبه، روزانه ۷ میلیون بشکه صادرات نفت داشت که سه چهارم آن راهی آسیا می‌شد. عربستان گفته‌است این کشور از ذخایر راهبردی نفت خود برای جبران کاهش تولید و صادرات استفاده خواهد کرد، اما عربستان انواع مختلفی از نفت تولید می‌کند و مشتریان این کشور نیز خواهان انواع گوناگونی از نفت، از جمله نفت سبک با درجه گوگرد پایین هستند که لازمه آن راه‌اندازی کامل تأسیسات بقیق است.

شنبه هفته گذشته حملاتی به تأسیسات نفتی عربستان توسط ده‌ها موشک و پهپاد انجام شد و بلافاصله حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند این حملات توسط ایران انجام شده‌است. ایران این ادعا را رد کرده‌است.

عربستان و آمریکا گفته‌اند برای جلوگیری از کمبود نفت در بازارهای جهانی مقداری از ذخایر راهبردی نفت خود را راهی بازار خواهند کرد. عربستان حدود ۱۸۸ میلیون بشکه و آمریکا ۶۵۰ میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نفت دارند.

کارشناسان می‌گویند شدت تخریب‌ها بالاست و آن را می‌توان با حمله موشکی رژیم صدام حسین به تأسیسات عربستان در دهه ۱۹۹۰، هنگامی که جنگ با کویت آغاز شد، مقایسه کرد. آن زمان قیمت نفت طی چند روز حدود دو برابر شد.

اما اکنون، به مدد افزایش چشمگیر تولید نفت آمریکا، بازار با چنین تلاطم‌هایی مواجه نیست.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی روز شنبه گفت اگر نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور در جریان تحقیقات ثابت شود، ریاض پاسخ درخوری به آن خواهد داد.

بریتانیا: «نامحتمل» است که حمله به تأسیسات عربستان کار حوثی‌ها باشد

وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید «کاملاً نامحتمل» است که حملات به تأسیسات نفتی عربستان کار حوثی‌های یمن بوده باشد.

دومینگ راب روز یک‌شنبه طی گفت‌وگویی با شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفته‌است عربستان حق دفاع از خود در مقابل حملات بیشتر را دارد.

آقای راب می‌گوید اطلاعاتی که دیده، نشان می‌دهد کاملاً نامحتمل و بی‌پایه است اگر بگوییم حملات از یمن و توسط حوثی‌ها انجام شده‌است. وی با این حال نگفت به نظرش این حملات کار چه گروهی یا چه کشوری بوده‌است.

وی گفت پیش از اینکه کسی را مسئول این حملات بدانیم، باید همه چیز بصورت شفاف برای من روشن باشد، تا بتوان اقدامی فراگیر و تا حد ممکن مورد حمایت گسترده (جامعه جهانی) انجام داد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه بار دیگر اظهارات مقامات عربستان سعودی مبنی بر دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله به تاسیسات نفتی این کشور را رد کرد و آن را «فاقد هرگونه وجاهت» دانست.

منابع: رویترز و رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG