لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

جنگنده‌های اسرائیلی تونل‌های هم‌مرز با مصر را بمباران کردند


ارتش اسرائیل در نخستین ساعات پنج‌شنبه بار دیگر به تونل‌های مرز غزه و مصر حمله و آنها را بمباران کرد
ارتش اسرائیل در نخستین ساعات پنج‌شنبه بار دیگر به تونل‌های مرز غزه و مصر حمله و آنها را بمباران کرد

همزمان با آغاز مأموریت دیپلماتیک نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه برای تحکیم آتش‌بس غزه، حملات متقابل اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی از سر گرفته شده و تداوم آتش‌بس را با خطر روبه‌رو کرده است.


به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل در نخستین ساعات پنج‌شنبه بار دیگر به تونل‌های مرز غزه و مصر حمله و آنها را بمباران کرد. به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، در این بمباران‌ها یک کارگاه تراشکاری در رفح، به ظن تولید راکت در آن، نیز هدف قرار گرفته است.


رویترز همچنین گزارش کرده است حملات هوایی روز پنج‌شنبه تلفاتی در بر نداشته است.


پس از عملیات نیروی هوائی اسرائیل راکت دیگری از شمال غزه به سوی جنوب اسرائیل شلیک شد.

اسرائیل می‌گوید حملات به شرق رفح پاسخی به حمله راکتی به اوفاکیم، در جنوب اسرائیل، بوده است. راکت پرتاب شده به اوفاکیم در فضای باز منفجر شده بود و تلفاتی در بر نداشت.


از هجدهم ژانویه، زمان اعلام آتش‌بس در بحران ۲۲ روزه غزه، بمباران روز پنج‌شنبه دومین مورد جدی نقض آتش‌بس شمرده می‌شود.


رسانه‌های اسرائیل گزارش کرده‌اند که طبق تصمیم دولتمردان آن کشور، هر بارکه حمله‌ای به اسرائیل صورت گیرد، تونل‌های رفح در مرز غزه و مصر بمباران خواهند شد.


اسرائیل و مصر می‌گویند از این تونل‌ها جنگ‌افزار وارد غزه می‌شود. مصر همچنین تایید کرده است که برای رویارویی مؤثرتر با این تونل‌ها، کارشناسان نظامی خود را برای گرفتن آموزش‌های بیشتر به آمریکا فرستاده است.


جرج میچل، نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه، نیز خاتمه قاچاق جنگ‌افزار به غزه را شرط مهم تثبیت آتش‌بس دانست.


نماینده ویژه آمریکا در منطقه


جرج میچل، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا، در نخستین مأموریت جدید خود به منطقه سفر کرده است.


آقای میچل شامگاه چهارشنبه در دیدار با اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، گفت که گشایش گذرگاه‌های غزه نیز به تمدید و تثبیت آتش‌بس کمک خواهد کرد.


نخست وزیر اسرائیل نیز به آقای میچل گفت که با گشایش گذرگاه‌ها مخالفتی ندارد ولی حماس باید گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی را که حدود سه سال پیش به گروگان گرفته شد، آزاد کند.


از سوی دیگر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، شامگاه چهارشنبه در قطر گفت که حماس نظر اسرائیل را در مشروط کردن گشایش گذرگاه‌های غزه به آزادی گیلعاد شالیط نمی‌پذیرد.

نماینده ویژه آمریکا پس ازمذاکرات با سران مصرو نیز با شماری ازسیاستمداران و رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، روز پنج‌شنبه در رام‌الله مذاکرات خود را با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، ادامه داده است.


آقای میچل در این دیدار گفت که آمریکا به تلاش برای استقلال فلسطین در جوار اسرائیل ادامه می‌دهد.


رسانه‌ها دیدار جرج میچل با محمود عباس را «تقویت جایگاه محمود عباس در برابر گروه حماس» ارزیابی کرده‌اند. آقای میچل اعلام کرده است با سران حماس دیدار نمی‌کند و به غزه نیز نخواهد رفت.


همزمان با سفر منطقه‌ای نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه، خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و تونی بلر، نماینده ویژه کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه، نیز به تحرکات سیاسی در منطقه برای استحکام آتش‌بس غزه ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG