لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

سفر هیئت نمایندگان کنگره آمریکا به غزه


برایان بیرد (راست)، نماینده دموکرات واشینگتن و کیث الیسن نماینده دموکرات مینیسوتا
برایان بیرد (راست)، نماینده دموکرات واشینگتن و کیث الیسن نماینده دموکرات مینیسوتا
دو قانونگذار آمریکایی روز پنجشنبه در اقدامی کم سابقه به نوار غزه سفر کردند. این نخستین هیات از کنگره آمریکاست که از نزدیک به دوسال پیش که حماس بر نوار غزه تسلط یافت از این منطقه دیدار می‌کند.

بنا بر اعلام کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس برایان بیرد، نماینده دموکرات واشینگتن و کیث الیسن نماینده دموکرات مینیسوتا، بامداد روز پنجشنبه وارد غزه شده‌اند.

میکلا شوآرتزر بلوم، سخنگوی کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس، ضمن اعلام این خبر گفت که این دو نماینده آمریکایی در غزه با مقام‌های سازمان ملل دیدار خواهند داشت.

سخنگوی کنسولگری آمریکا افزود که این دو قانونگذار آمریکایی برنامه‌ای برای دیدار با مقام‌های حماس ندارند. وزارت خارجه آمریکا حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

سفر غیرمنتظره جان کری به غزه

برپایه آخرین خبرها جان کری، سناتور دموکرات، نیز روز پنجشنبه وارد نوار غزه شده است.

سفر جان کری به نوار غزه در همان روزی صورت گرفته است که برایان بیرد، نماینده دموکرات واشینگتن و کیث الیسن نماینده دموکرات مینیسوتا نیز در این منطقه به سر می‌برند.

جان کری که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد در نخستین توقفش از یک مدرسه آمریکایی دیدار کرد که در حمله‌‌‌ ۲۲ روزه اسرائیل به نوار غزه ویران شده بود.

جان کری با تاکید براینکه سفرش به غزه نشانگر هیچگونه تغییر رویکردی نسبت به حماس نیست به یکی از نمایندگان پارلمان فلسطینیان که همراه وی بود، گفت: «رهبران سیاسی شما باید درک کنند هر کشوری که چندین سال به سویش راکت پرتاب شود و شهروندانش در معرض تهدید باشند، به هرحال واکنش نشان خواهد داد.»


پس از سال ۲۰۰۳ که بر سر راه یک هیئت دیپلماتیک آمریکایی در نوار غزه بمبی منفجر شد و طی آن سه نفر کشته شدند، دیدار مقام‌های آمریکایی از غزه به ندرت اتفاق افتاده است. هیچیک از گروه‌های عمده فلسطینی و از جمله شبه نظامیان حماس، جهاد اسلامی و گردان شهدای الاقصی در سال ۲۰۰۳ مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفتند. از سال ۲۰۰۶ نیز که غزه به دست حماس افتاد هیچ نماینده آمریکایی به این منطقه نرفته است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، یکی از برنامه‌های سیاست خارجی خود را بهبود مناسبات با جهان اسلام اعلام کرده است. باراک اوباما در نخستین مصاحبه خود که با شبکه العربیه انجام داد تصریح کرد که به جرج میشل، نماینده ویژه خود در خاورمیانه، گفته است که ابتدا به سخنان طرف‌های درگیر «گوش کند» به جای آنکه به آنها «دیکته» کند.

گروهی از تحلیلگران معتقدند کیث الیسن -که نخستین مسلمان راه یافته به کنگره آمریکاست- می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد سیاست‌های اوباما در منطقه خاورمیانه بازی کند.

دیدار این هیئت نمایندگان آمریکایی از غزه در حالی صورت می‌گیرد، که این منطقه در ماه گذشته هدف حملات ارتش اسرائیل بود.

اسرائیل هدف از عملیات سه هفته‌ای خود به غزه را که با واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شد، قطع حملات موشکی شبه‌نظامیان حماس اعلام کرده بود. در این حمله‌ها نزدیک به ۱۳۰۰ فلسطینی کشته و هزاران نفر بی خانمان شدند.
XS
SM
MD
LG