لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

کلینتون: شرایط خود را در باره برنامه اتمی ایران کنار نگذاشته ایم


هیلاری کلینتون می گوید: ما از گفت و گو استقبال می کنیم. ما گفته ایم که به دنبال تعامل با ایران هستیم ولی هنوز هیچ پیشنهادی را ندیده ایم.
هیلاری کلینتون می گوید: ما از گفت و گو استقبال می کنیم. ما گفته ایم که به دنبال تعامل با ایران هستیم ولی هنوز هیچ پیشنهادی را ندیده ایم.
هیلاری کلینتون می گوید که آمریکا از گفت و گو با ایران استقبال می کند ولی شرایط خود را در باره برنامه اتمی ایران کنار نگذاشته یا آن را زیاد نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه پس از دیدار با خاویر سولانا، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «ما از گفت و گو استقبال می کنیم. ما گفته ایم که به دنبال تعامل با ایران هستیم ولی هنوز هیچ پیشنهادی را ندیده ایم.»

وی افزود: خاویر سولانا نیز هنوز پاسخی رسمی از سوی ایران به دعوت از این کشور برای یافتن راه حلی دیپلماتیک بر سر موضوع هسته ای دریافت نکرده است.

هیلاری کلینتون به صراحت اعلام کرد که آمریکا درخواست خود مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران را پس نگرفته است.

وی اظهار داشت: «ما شرایط خود را پس نگرفته یا چیزی به آن اضافه نکرده ایم.»

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به برخی گمانه زنی رسانه های اروپایی و آمریکایی صورت می گیرد که از احتمال عقب نشینی واشینگتن از شرط خود مبنی بر لزوم توقف برنامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران خبر داده بودند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز سه شنبه گزارش داده بود که دولت آمریکا و کشورهای اروپایی در حال بررسی این موضوع هستند که از این خواسته همیشگی خود عقب نشینی کنند.

کشورهای غربی می گویند که ایران در چارچوب برنامه غنی سازی اورانیوم در پی ساخت سلاح هسته ای است و از تهران می خواهند تا راستی آزمایی کامل فعالیت هسته ای این کشور، این برنامه را متوقف کند.

«دوران بحث موضوع هسته ای به پایان رسیده است و دیگر زمان به عقب باز نمی گردد.»

رییس جمهور ایران
جمهوری اسلامی ایران این درخواست را خط قرمز خود عنوان کرده و بر خلاف قطعنامه های سازمان ملل برنامه غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است.

ایران می گوید که در حال حاضر هفت هزار دستگاه سانتریفوژ در تاسیسات اتمی نطنز نصب کرده است.

«زمان به عقب باز نمی گردد»

این تحولات در حالی رخ می دهد که روز چهارشنبه، محمود احمدی نژاد در جمع مردم کرمان اعلام کرد که ایران بسته پیشنهادی جدیدی به گروه پنج به علاوه یک که برنامه اتمی تهران را دنبال می کند ارائه خواهد کرد.

رییس جمهوری ایران به محتوای این بسته اشاره ای نکرد ولی وی در سخنرانی دیگری در جمع علمای کرمان هر گونه بحث بر سر فعالیت های اتمی ایران را رد کرد و گفت: دوران بحث موضوع هسته ای به پایان رسیده است و دیگر زمان به عقب باز نمی گردد.

وی افزود: امروز باید بر روی مسائل دیگر جهان از جمله اصلاح ساختارهای بین المللی، اجرای عدالت و صلح واقعی با یکدیگر همفکری و گفت و گو کنیم و ایران در این زمینه کاملا آماده است.

کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان، گروه پنج به علاوه یک، هفته گذشته در نشست لندن اعلام کردند که از ایران برای مذاکره هسته ای دعوت خواهد شد.

خاویر سولانا که نمایندگی این گروه را بر عهده دارد روز چهارشنبه گفت که هنوز ایران پاسخ رسمی به این دعوت نداده است.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران هفته جاری در گفت و گو با آقای سولانا از این مذاکرات استقبال کرد و گفت که ایران به زودی بیانیه ای رسمی در این زمینه منتشر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG