لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۰

کاخ سفید: هدف وادار کردن ایران به توقف غنی سازی تغییر نکرده است


سخنگوی کاخ سفید می گوید: هدف نهایی برای وادار کردن ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم تغییر نکرده است.
سخنگوی کاخ سفید می گوید: هدف نهایی برای وادار کردن ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم تغییر نکرده است.
کاخ سفید گزارش روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر احتمال عقب نشینی غرب از درخواست خود مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران را رد کرد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، روز سه شنبه گفت: «این نخستین بار نیست که من پشت این جایگاه ایستاده ام و مطلبی را در این روزنامه می خوانم که نادرست است.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا همواره اعلام کرده اند که ایران برای اطمینان دادن به جامعه جهانی و بازگشت به سر میز مذاکره باید برنامه غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند. ایران این پیش شرط را برای آغاز گفت و گوها بر سر برنامه اتمی خود رد کرده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز سه شنبه در گزارشی نوشت، دولت آمریکا و کشورهای اروپایی در حال بررسی این موضوع هستند که از این خواسته همیشگی خود عقب نشینی کنند.

این روزنامه به نقل از منابع غربی نوشته است: بنابر پیشنهادی که در نشست‌های محرمانه مقامات آمریکایی و اروپایی مطرح شده، ایران باید برنامه هسته ‌ایش را به شکلی اساسی در معرض بازرسی‌ های گسترده قرار دهد، اما اجازه خواهد داشت تا برای مدتی در طول مذاکرات به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد.

این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید می گوید: هدف نهایی برای وادار کردن ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم تغییر نکرده است.

آمریکا و متحدان اروپایی آن نگران هستند که ایران با استفاده از برنامه غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد به دنبال ساخت سلاح هسته ای باشد. تهران در مقابل می گوید که هدف این برنامه صلح آمیز است و برای تولید سوخت نیروگاه های آینده اتمی این کشور دنبال می شود.

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان که در قالب گروه ۱+۵برنامه هسته ای ایران را دنبال می کنند هفته گذشته در نشست لندن از خواست خود مبنی بر دعوت از ایران به منظور مذاکره خبر دادند.

ایران از این رویکرد گروه پنج به علاوه یک استقبال کرده است و می گوید به زودی بیانیه ای رسمی در باره این دعوت صادر خواهد کرد.

«بازنگری استراتژی ها»

به رغم تکذیب خبر روزنامه نیویورک تایمز از سوی کاخ سفید، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های اروپایی می گوید که احتمالا به ایران اجازه داده خواهد شد تا برای یک دوره مشخص به غنی سازی اورانیوم بپردازد.

این گزارش می افزاید: واشینگتن همراه با کشورهای اروپایی در حال برنامه ریزی برای بازنگری در استراتژی های خود در قبال چگونگی تعامل با ایران بر سر برنامه هسته ایش هستند.

این کشورها منتظر هستند تا ایران به طور رسمی در باره نشست جدید با گروه پنج به علاوه یک پاسخ دهد. گفت و گوی میان طرفین از یکسال پیش تا کنون قطع شده است.

بر اساس این گزارش، ایده این است که ایران در زمان مذاکرات فعالیت های اتمی خود را افزایش ندهد تا یک توافق دائم در این زمینه صورت گیرد.
XS
SM
MD
LG