لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

واکنش آمريکا به خبر پیشرفت های هسته ای ایران


آمريکا به اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، درباره آمادگی تهران برای مذاکرات مستقيم بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی با احتياط واکنش نشان داده و درباره خبرهای مربوط به پيشرفت هسته ای ايران ابراز ترديد کرده است.

محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه درمراسم «روز ملی فناوری هسته ای» از «دو دستاورد بزرگ هسته ای» خبر داده بود و غلامرضا آقا زاده، رییس سازمان انرژی اتمی نيز گفته بود : هفت هزار سانتريفيوژ در نطنز نصب شده است.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه در پاسخ به پرسشی درباره نصب هفت هزار سانتريفوژ در نطنز، گفت:«ما نمی دانيم چه چيزی را باید درباره برنامه هسته ای ايران باور کنيم. ما تا حالا ادعاها و ارزيابی های مختلفی را طی سال های اخير شنيده ايم.»

در همين زمينه، رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز روز پنجشنبه گفت:« مطمئنا می بايست اين (موضوع) را با ديده ترديد در نظر گرفت.»

آقای وود افزود:«شما می دانيد، که ايران در گذشته هم از در حال کار بودن تعدادی از سانتريفوژها خبر داه بود، در حالی که اين تعداد با ارزيابی های آژانس بين المللی انرژی اتمی در اين خصوص همخوانی نداشت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا تصريح کرد: چنين موضوعی روشن نيست.

غلامرضا آقازاده در بهمن سال گذشته اعلام کرده بود که شش هزار سانتریفوژ در نطنز فعال است.

اظهارات رييس سازمان انرژی اتمی واکنشی به گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی بود که گفته بود: ايران تا بهمن ماه تنها ۱۳۶ سانتريفوژ به ۳۸۰۰ دستگاه سانتريفوژ فعال قبلی خود افزوده است.

آقای برداعی در گزارش خود اضافه کرده بود: اين مسئله نشان می دهد که روند نصب اين سانتريفوژها و توسعه دستگاه های غنی سازی اورانيوم بسيار کندتر شده، اما همزمان، ايران ذخيره اورانيوم غنی شده با غلظت پائين خود را به ۱۰۱۰ کيلوگرم رسانده است.

آژانس در گزارش خود تصريح کرده بود که سه هزار و ۹۶۴ سانتريفوژ در نطنز فعال است و در حدود يک هزار و ۴۷۶ سانتريفوژ ديگر نصب شده اند اما هنوز فعال نيستند.

مذاکرات هسته ای

در همين حال، هيلاری کلينتون روز پنجشنبه گفته است:اعلام خبر پيشرفت های هسته ای ايران به مثابه رد پيشنهاد واشینگتن برای تعامل با تهران نيست.

محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه در مراسم «روز فناوری هسته ای» دو دستاورد مهم را «بسته بندی سوخت و آماده کردن آن برای قرار گرفتن در راکتورها» و «آزمايش دو نوع سانتريفوژ جديد با ظرفيت چند برابر سانتريفوژهای موجود در چرخه سوخت هسته ای» ايران بيان کرد

آقای احمدی نژاد همچنين در این مراسم گفته بود : اگر فضای گفت وگو ها بر سر برنامه هسته ای ايران «عادلانه، برابر و احترام باشد» اين کشور آماده گفت وگو است.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات آقای احمدی نژاد گفت : آمريکا منتظر پاسخ ايران خواهد ماند.

آقای وود تصريح کرد:ما می خواهيم با ايران تعامل کنيم، و اين را به صورت روشن و علنی گفته ايم. اکنون منتظر واکنش متقابل ايران هستيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا افزود: مسايل زيادی بين ما وجود دارد که ما علاقه منديم به طور اساسی و مثبت به آنها بپردازيم. اکنون اين بر عهده ايران است که بخواهد با ما تعامل بکند يا نه.

ايران در حالی از پيشرفت در برنامه هسته ای خود خبر داده است که روز چهارشنبه گروه ۱+۵ اعلام کرده بود که از مقام دولت جمهوری اسلامی برای مذاکره درباره برنامه هسته ای اين کشور دعوت به عمل خواهد آورد.

نمايندگان آمريکا، چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در بيانيه خود پس از نشست روز چهارشنبه لندن، به ايران پيشنهاد کرده بودند تا از اين فرصت پيش آمده برای تعامل با گروه ۱+۵ بر اساس احترام متقابل استفاده کند.

اين اقدام تازه گروه ۱+۵ در راستای حمايت از رويکرد جديد آمريکا در قبال ايران ارزيابی شده است.

به دليل کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم برای سوخت هسته ای نيروگاه و همچنين توليد سلاح اتمی، کشورهای غربی نگرانند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد توليد جنگ افزار هسته ای باشد.

اين در حالی است که ايران می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح اميز و صرفا برای توليد انرژی است.
XS
SM
MD
LG