لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

نخستین واکنش ایران به پیشنهاد ۱+۵: «بررسی می‌کنیم»


علی اکبر جواتفکر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهوری ایران
علی اکبر جواتفکر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهوری ایران
یکی از مشاوران رئیس جمهوری ایران از بررسی پیشنهاد گروه ۱+۵ برای گفت‌وگو در باره برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

به دنبال انتشار اخبار مربوط به دعوت کشورهای ۱+۵ از ایران برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای، علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران به عنوان نخستین مقام ایرانی در این باره به اظهار نظر پرداخت. وی درباره پیشنهاد تازه کشورهای ۱+۵ به خبرگزاری رویترز گفت:«ما این پیشنهاد را بررسی کرده و سپس درباره آن تصمیم می‌گیریم.»

مشاور مطبوعاتی رییس جمهور ایران همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، با «سازنده» خواندن پیشنهاد گروه ۱+۵ آن را نمایانگر تغییر در رویکرد قدرت‌های جهان در قبال مسئله هسته‌ای ایران قلمداد کرده است.

نمايندگان پنج کشور عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان، پس از پایان نشست روز چهارشنبه خود در لندن با انتشار بيانيه‌ای اعلام کردند از خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، خواهند خواست تا از دولت ايران برای شرکت در مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای اين کشور دعوت به عمل آورد.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای آمريکا، چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه و آلماندر بیانیه خود به ايران توصیه کرده‌اند، از فرصت پيش آمده برای تعامل با گروه ۱+۵ بر اساس اصل احترام متقابل استفاده کند.

در بیانیه این گروه، اشاره‌ای به زمان انجام این دعوت و نیز زمان برگزاری این مذاکرات نشده است.

از سوی دیگر آمريکا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد به طور کامل در مذاکرات مستقيم گروه ۱+۵ با ايران بر سر برنامه هسته‌ای اين کشور، شرکت خواهد کرد.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه در این باره اظهار داشت: «از اين زمان به بعد هرگاه ديپلمات‌های پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد همراه با آلمان بخواهند با مقام‌های ايران درباره برنامه هسته‌ای اين کشور مذاکره کنند، ديپلمات‌های آمريکايی نیز در اين مذاکرات حضور خواهند داشت.»

رابرت وود با ابراز اميدواری از اين که ايران دعوت گروه ۱+۵ را برای شرکت در مذاکرات بپذيرد، گفت: «اين فرصتی خواهد بود تا با تعامل با ايران بن بست های چند سال اخير شکسته شود و از طريق همکاری بتوان نگرانی های بين المللی موجود درباره برنامه هسته ای ايران را برطرف کرد.»

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نيز روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ايالات متحده به طور فعال در مذاکرات قدرت های جهانی با ايران مشارکت خواهد کرد.

خانم کلينتون تصريح کرد: «چيزی مهم تر از اين نيست که بتوان ايران را قانع کرد تا تلاش‌ها برای دستيابی به سلاح اتمی را متوقف کند.»

در حالی که دولت باراک اوباما اعلام کرده است در تمام مذاکرات آتی گروه ۱+۵ با ايران حضور خواهد داشت، در دوران جرج بوش، رییس جمهوری سابق آمريکا، این کشور فقط يک بار حاضر شده بود در مذاکرات با ايران شرکت کند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در آغاز سال جاری در پيام نوروزی خود به مردم و رهبران ايران گفته بود که خواهان آغاز نو در روابط دو کشور است. اين پيام از سوی کارشناسان و تحليلگران به عنوان يک تغييری اساسی در سياست های واشينگتن در قبال تهران ارزيابی شده است.

در همین حال منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نیز چهارشنبه شب پس از دیدار با همتای سوری خود در یک کنفرانس خبری مشترک در تهران در پاسخ به سؤالی درباره مذاکره با آمریکا اظهار داشت، ایران اظهارات مقام‌های آمریکایی را با دقت بررسی کرده و پاسخ خود را پس از انجام بررسی‌ها اعلام خواهد کرد.

متکی در عین حال با اشاره به واکنش رهبر و رییس جمهور ایران به پیام نوروزی باراک اوباما از مقام‌های آمریکایی خواست چارچوب‌های کلی تعیین شده از سوی رهبران ایران را با دقت مورد بررسی قرار دهند.

وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری چهارشنبه شب خود با همتای سوری هیچ اشاره‌ای به پیشنهاد گروه ۱+۵ برای شرکت ایران در مذاکرات هسته‌ای نکرد.
XS
SM
MD
LG