لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

اوباما: به تلاش برای ديپلماسی مستقيم در قبال ايران ادامه می دهیم


باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، روز سه شنبه گفت: اظهارات محمود احمدی نژاد عليه اسرائيل به موقعيت ايران در جهان لطمه می زند ولی با این حال واشينگتن به تلاش های خود برای مذاکره با ايران ادامه می دهد.

آقای اوباما در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اظهارات رييس جمهوری ايران در نشست «ضد نژاد پرستی» ژنو درباره اسرائيل گفت: چنين اظهارات منزجر کننده ای، کمکی نخواهد کرد.

رييس جمهور آمريکا در ادامه با اشاره به اظهارات آقای احمدی نژاد افزود: «فکر می کنم به موقعيت ايران در جهان لطمه می زند، ولی ما به رويکرد خود يعنی پیگیری ديپلماسی مستقيم و محکم ادامه می دهيم، بدون اين که بخواهيم گزينه ای را از روی ميز کنار بگذاريم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما همچنين با اشاره به اين که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، مهم ترين فرد در قدرت ايران است، کوشيد تا توانايی محمود احمدی نژاد در مختل کردن سياست آمريکا برای تعامل با ايران را کم اهميت جلوه دهد.

آقای اوباما که در واشينگتن و پس از مذاکراتش با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، صحبت می کرد، افزود: «ما به (اقدامات خود) برای بهبود احتمالی روابط و حل برخی از مسايل حساس، به ويژه مسئله هسته ای ادامه می دهيم.»

باراک اوباما در پيام نوروزی خود به مردم و مقامات ايران خواستار آغازی نو در روابط بين دو کشور شده بود. به دنبال گروگان گیری کارمندان سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام در سال ۱۳۵۸، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شده است.

در همین زمینه، به گفته تحليلگران سياسی با بازداشت و محکوميت رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی- آمريکايی، به نظر می رسد که رويکرد جدید آمريکا برای تعامل با ایران با آزمون تازه ای مواجه شده است.

اظهارت محمود احمدی نژاد در روز دوشنبه در اجلاس ضد نژاد پرستی باعث شد تا ۲۳ هيئت نمايندگی اروپايی در اعتراض به اين اظهارات محل سخنرانی وی را ترک کنند.

اين کنفرانس که از سوی آمريکا و اسرائيل و چند کشور ديگر تحريم شده بود، با اظهارات محمود احمدی نژاد عليه اسرائيل به هم ريخت.

محمود احمدی نژاد در اين کنفرانس گفته بود: « بعد از جنگ جهانی دوم عده ای به بهانه قربانی شدن يهوديان و سو استفاده از هالوکاست با تجاوز و لشگر کشی ملتی را آواره و عده ای را از اروپا، آمريکا و ساير کشورها به سرزمين آنان منتقل کردند و حکومت کاملا نژاد پرست را در سرزمين اشغالی فلسطين برپا کردند.»

وی با انتقاد از حق وتو شورای امنيت افزوده بود: «شورای امنيت اين رژيم غاصب را در فلسطين حاکم و تثبيت کرد.»

بان کی مون، ديبر کل سازمان ملل، نيز در واکنش به اين اظهارت گفته بود که رييس جمهور ايران از سخنرانی اش برای «متهم کردن، تفرقه و حتی تحريک» استفاده کرد که در تضاد با هدف اين نشست است.

آمريکا و بسياری از کشورهای اروپايی اظهارات آقای احمدی نژاد را محکوم کرده اند.

دولت چک که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد روز دوشنبه اعلام کرد، در واکنش به اين سخنان به طور کامل از نشست يک هفته ای ضد نژاد پرستی کنار می کشد.
XS
SM
MD
LG