لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

ممنوعیت خروج اتباع ایرانی از مرز خسروی


بیش از ۷۰ زائر ایرانی در عراق جان خود را از دست دادند.
بیش از ۷۰ زائر ایرانی در عراق جان خود را از دست دادند.
به دنبال کشته شدن بیش از ۷۰ زائر ایرانی در بمب‌گذاری انتحاری در دو شهر عراق، سازمان میراث فرهنگی ایران روز جمعه اعلام کرد که «خروج اتباع ایرانی از مرز خسروی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به تازگی سازمان حج و زیارت را هم دربر می‌گیرد گفت که به دنبال «وقوع عملیات انفجاری در عراق و شهادت زائران ایرانی، خروج اتباع ایرانی از مرز خسروی با دستور ریاست میراث فرهنگی به وزارت کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.»

رسانه‌های ایران فقط از بسته شدن مرز خسروی واقع در شمال شرقی بغداد خبر داده و به دیگر مرزهای ایران و عراق اشاره نکرده‌اند.

به گفته سید رضا موسوی، سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، از این پس از خروج شهروندان ایران «چه به صورت گروهی و چه به صورت انفرادی» به سوی عراق ممانعت خواهد شد.

در حمله انتحاری روز پنج‌شنبه در استان دیاله در شمال شرقی عراق ۵۷ نفر جان خود را از دست دادند که از این میان ۵۳ نفر ایرانی بودند.

روز جمعه نیز دو بمب‌گذار انتحاری زن در نزدیکی حرم امام موسی کاظم در کاظمین، محله کاظمیه شهر بغداد، جان ۶۰ نفر را گرفتند که از این میان بسیاری از آنها زوار ایرانی بودند.

مقامات بيمارستانی می‌گويند ۱۲۵ نفر در اثر انفجارهای روز جمعه زخمی شد‌ه‌اند که حداقل ۸۵ زائر ايرانی در ميان این زخمی‌ها ديده می‌شوند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حملات انتحاری اخیر را برعهده نگرفته است، ولی معمولا حمله به مراکز مذهبی شیعیان در عراق به گروه‌های شورشی مورد حمایت القاعده نسبت داده می‌شود.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید که حملات انتحاری عراق از روز چهارشنبه شدت گرفته است که دولت این کشور از دستگیری یکی از اعضای ارشد القاعده به نام ابو عمر البغدادی خبر داد.

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در این مورد گفته است که «متهم اصلی در اين جنايت و نظائر آن نيروهای امنيتی و نظامی آمريکايند که به بهانه مقابله با تروريسم کشوری اسلامی را ستم‌گرانه اشغال کرده‌اند.»

مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق وضع امنیتی این کشور را وخیم‌تر کرده است.
XS
SM
MD
LG