لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

«روند خروج سربازان آمریکا از عراق دچار وقفه نخواهد شد»


آمريكا براى تامين امنيت در عراق ۱۳۶ هزار سرباز در اين كشور مستقر كرده است.
آمريكا براى تامين امنيت در عراق ۱۳۶ هزار سرباز در اين كشور مستقر كرده است.
مقام هاى آمريكايى و عراقى روز دوشنبه اعلام كردند كه به رغم برخى خشونت ها در عراق در روند عقب نشينى سربازان آمريكايى از اين كشور وقفه اى پيش نخواهد آمد.

عراق در هفته هاى گذشته شاهد يكسرى انفجارهاى شديد بوده است كه تلفات زيادى را بر جاى گذاشت و به اين گمانه زنى دامن زد كه احتمالا عقب نشينى سربازان آمريكا از عراق به تاخير خواهد افتاد.

اما درياسالار مايك مولن، رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا، به خبرنگاران در پنتاگون گفت كه دليلى براى كند شدن خروج نيروهاى رزمى آمريكا از عراق وجود ندارد.

وى گفت: برنامه آمريكا همچنان بر خارج کردن نيروهاى رزمى خود از عراق تا ماه اوت سال ۲۰۱۰ و بر اساس برنامه اى است كه باراك اوباما، رييس جمهورى آمريكا، در اوايل سال جارى ميلادى اعلام كرد.

درياسالار مايك مولن افزود: در هفته هاى اخير خشونت ها افزايش يافته است و به دقت اين مسئله را زير نظر داريم، ولى از نظر ما اين خشونت ها چشم انداز ما را براى اجراى برنامه خروج از عراق تا ماه اوت سال ۲۰۱۰ را تغيير نمى دهد.

از سوى ديگر، على الدباغ، سخنگوى نخست وزير عراق، نيز روز دوشنبه گفت كه كشورش تاريخ خروج ارتش آمريكا از شهرهاى عراق تا روز ۳۰ ژوئن سال جارى را تمديد نخواهد كرد.

بر اساس معاهده امنيتى ميان واشينگتن و بغداد كه سال گذشته به تصويب رسيد نيروهاى رزمى آمريكا بايد تا تابستان سال جارى از شهرهاى اين كشور و تا ماه اوت سال آينده از خاك عراق خارج شوند.

با اين حال ۵۰ هزار نيروى باقيمانده آمريكايى كه در آموزش و ساير امور غير رزمى فعال خواهند بود تا پايان سال ۲۰۱۱ در عراق باقى خواهند ماند.

آقاى دباغ گفت: اين تاريخ تمديد نخواهد شد و تا اين زمان بايد مسئوليت ها به نيروهاى امنيتى عراق واگذار شود.

خشونت هاى عراق بر خلاف سال هاى ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به پايين ترين حد خود در شش سال گذشته رسيده است. اما در هفته هاى اخير اين كشور شاهد بمبگذارى هاى خونينى بوده است.

مقام هاى آمريكايى معتقدند كه گروه القاعده قصد دارد تا عراق را به دوران خشونت هاى فرقه اى باز گردانند كه هدف آن كشاندن اين كشور به جنگ داخلى است.

آمريكا براى تامين امنيت در عراق ۱۳۶ هزار سرباز در اين كشور مستقر كرده است. قرار است بخشى از نيروهاى آمريكايى حاضر در عراق به افغانستان منتقل شوند تا با تهديدات فزاينده گروه شورشى طالبان مقابله كنند.
XS
SM
MD
LG