لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

آيت‌الله خامنه‌ای: مسئولان و نامزدها هوشيار باشند


آیت‌الله خامنه‌ای؛ رهبر جمهوری اسلامی
آیت‌الله خامنه‌ای؛ رهبر جمهوری اسلامی
آيت‌الله علی خامنه‌ای روز يکشنبه از مسئولان و همچنين نامزدهای انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد خواست هوشيار باشند تا به گفته او «مبادا برای دلخوشی دشمنان سخنی بر زبان بياورند.»

رهبر جمهوری اسلامی ايران هفته گذشته نيز از مردم ايران خواست تا نامزدهايی را که به گفته او، می‌خواهند در مقابل دشمنان تسليم شوند و آبروی ملت را ببرند، انتخاب نکنند.

هرچه زمان انتخابات ۲۲ خرداد نزديک‌تر می‌شود، آيت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ايران بيش از پيش خطاب به مسئولان و همچنين نامزدهای اين انتخابات سخن می‌گويد.

وی در آخرين سخنرانی در مورد انتخابات که روز يکشنبه انجام شد، گفت: «دشمنان ايران و ايرانی، افتخار به اسلام و ارزش های اسلامی را نمی پسندند، برهمين اساس همه از جمله مسئولان و همچنين نامزدهای انتخاباتی بايد هشيار باشند تا مبادا برای دلخوشی دشمنان سخنی بر زبان بياورند.»

دکتر اکبر کرمی، تحليلگر سياسی در قم، در خصوص سخنان رهبر جمهوری اسلامی ايران به «راديو فردا» گفت: «مقام رهبری بارها اين موضوع را مطرح کرده است، ولی تکرار آن در شرايط حاضر، شايد نوعی هشدار دادن به نامزدهای رياست جمهوری دوره اخير است که به شدت دولت نهم را که دولت مطلوب و مطبوع آقای خامنه‌ای است، مورد هجمه و انتقاد قرار می‌دهند. از جمله، در مورد سياست خارجی دولت نهم، مسايل مربوط به مشکلات هسته‌ای که ايران با جامعه جهانی پيدا کرده است، سياست‌گذاری در عرصه اقتصاد، بودجه‌ريزی و بانک و مجموعه مسايلی که دولت نهم به بار آورده و جامعه را دچار بحران کرده است.»

او افزود:« اکنون هر سه نامزد انتخابات، آقای احمدی‌نژاد و تيم او را مورد هجمه و انتقاد قرار داده اند. شايد اظهارات اخير مقام رهبری، گامی به اين سمت است که آقای احمدی‌نژاد را مورد حمايت خود قرار دهد و به نامزدهای دوره دهم رياست جمهوری هشدار دهد که خيلی تند و با حرارت با آقای احمدی‌نژاد برخورد نداشته باشند.»

رهبر جمهوری اسلامی دوشنبه گذشته دولت محمود احمدی‌نژاد را «دولت خدمتگذار» معرفی کرد که به دنبال حل مسايل اقصا نقاط کشور است.

حسن شريعتمداری، عضو شورای جمهوری‌خواهان ايران در آلمان، در مورد سخنان آيت‌الله خامنه‌ای در روزهای گذشته به «راديو فردا» گفت: «آقای خامنه‌ای به شورای نگهبان و همچنين نيروهای بسيج و ديگر نيروهايی که می‌توانند در صحنه انتخابات و دخالت عملی مؤثر باشند، علايمی را به طور وضوح ابراز می‌کند.»

هشدار به رقبای احمدی‌نژاد

مرتضی تمدن، استاندار تهران روز يکشنبه در ارتباط با انتقادهايی که از عملکرد دولت احمدی‌نژاد در هفته‌های اخير صورت گرفته است، گفت: «برخی اشخاص که کينه ديرينه‌ای از نظام جمهوری اسلامی در دل دارند، با سوء استفاده از فضای تبليغاتی اقدام به تخريب و توهين به مبانی ارزشی نظام کرده‌اند که بايد در قبال قانون و افکار عمومی پاسخگوی هتاکی‌ها و اعمال مجرمانه خود باشند.»

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، وی افزود: «با استفاده از ظرفيت‌های قانونی به تذکر شفاهی و کتبی به مسئولان ستادهای انتخاباتی نامزدها اقدام خواهيم کرد و در صورت عدم توجه به تذکرات، از ساير روش‌های قانونی برای اجرای قانون استفاده خواهيم کرد.»

پيش از اين، زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، يکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری از پرونده‌سازی عليه او و همسرش به خاطر انتقاد از سياست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد خبر داده بود.

در هفته‌های گذشته، ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و محسن رضايی، سه نامزد انتخابات، انتقادهای گسترده‌ای از عملکرد دولت به عمل آورده‌اند.

در اين خصوص، نيز محمود احمدی‌نژاد روز شنبه در يک مصاحبه مطبوعاتی در تهران، منتقدان انتخاباتی خود را به تخريب دولت متهم و تهديد کرد که پرونده اين افراد را افشا می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد گفت که خطای رقبايش اين است که «طبق قانون انتخابات کسی حق ندارد کسی را تخريب کند و بر اين اساس تخريب جرم محسوب می‌شود.»

انتقاد رضايی از سياست‌های دولت

محسن رضايی، يکی از نامزدهای اصولگرای انتخابات رياست جمهوری، روز يکشنبه در سخنرانی راديويی خود سياست‌های دولت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «اولين بحث بيکاری است. به نظر من، بيکاری، مشکل بزرگی در کشور است. من می‌دانم که بسياری از خانواده‌های ايرانی ما، جوان بيکار دارند وبيشترين بيکاری هم در نسل جوان و بيشترين بيکاری در گروه‌های تحصيل کرده است. من می‌دانم که بسياری از مفاسد اجتماعی ناشی از بيکاری است و بسياری از مشکلات روحی روانی، از جمله افسردگی، نااميدی، بی‌هدفی حتی بی‌تفاوتی هم به بيکاری مربوط می‌شود. متلاشی شدن نهاد خانواده و سرمايه اجتماعی و اخلاقی به بيکاری مربوط می‌شود.»

وی مشکل دوم مردم را «تورم» ناميد و اضافه کرد: «من می‌دانم که شما از گرانی‌ها و تورم ناراحت هستيد. قدرت خريدتان کم شده، يعنی فقيرتر شده‌ايد.»

در همين حال، در ارتباط با فعاليت‌های انتخابات رياست جمهوری، حاميان ميرحسين موسوی، يکی از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات، روز شنبه گردهمايی بزرگی در ورزشگاه آزادی تهران برگزار کردند.

به گفته سايت‌های حامی آقای موسوی، در اين گردهمايی که حدود ۲۰ هزار نفر شرکت داشتند، محمد خاتمی، رئيس جمهوری سابق ايران، مجدداً از ميرحسين موسوی حمايت کرد و خواستار شرکت گسترده مردم در انتخابات به منظور حفظ دستاوردهای دوم خرداد شد.

از سوی ديگر، مهدی کروبی، يکی ديگر از نامزدهای اصلاح‌طلب و دبيرکل حزب اعتمادملی، روز يکشنبه در شيراز از بازداشت دانشجويان انتقاد کرد.

وی از دانشجويان خواست هرچه می‌توانند به ظرفيت خود بيفزايند و همه کمک کنند تا اصلاح‌طلبان در انتخابات پيروز شوند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG