لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

دیدار اصولگرایان مجلس با احمدی‌نژاد؛ غیبت چهره‌های شاخص


علی لاریجانی (راست) احمد توکلی و غلامعلی حداد عادل
علی لاریجانی (راست) احمد توکلی و غلامعلی حداد عادل
غیبت چهره های شاخص نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی در ملاقات با محمود احمدی نژاد مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

علی لاریجانی، محمد رضا باهنر، احمد توکلی، غلامعلی حدادعادل به ترتیب رئیس، نایب رئیس، رئیس مرکز پژوهش های مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در نشست یک‌ شنبه شب گذشته فراکسیون اصولگرایان حضور نداشتند. نشستی که نمایندگان نزدیک به دولت آن را «جلسه تجدید میثاق» برای حمایت از احمدی نژاد در انتخابات توصیف کرده‌اند، عملا به خبرها در مورد تشدید اختلاف در جناح اصولگرایان دامن زده است.

یک نماینده مجلس هشتم عدم حضور علی لاریجانی، محمدجواد باهنر، غلامعلی حدادعادل و احمد توكلی در جلسه تجدید میثاق با احمدی نژاد را تائید کرد، اما به خبرگزاری کار ایران –ایلنا- گفت که این غیبت ربطی به انتخابات ندارد.

این خبرگزاری همچنین خبر داده که غیر از چهره‌های شاخص اصولگرایان مجلس، تعدادی دیگر از نمایندگان فراکسیون اکثریت كه «موضع سكوت در انتخابات ریاست جمهوری» را اتخاذ كرده‌اند و تمایلی به حمایت رسمی از كاندیدایی ندارند، در جلسه ملاقات با احمدی نژاد حاضر نشدند.

این دومین بار است که در هفته‌های اخیر سران اصولگرای مجلس به جلسه ملاقات با آقای احمدی نژاد نمی‌روند.

پیشتر نیز علی لاریجانی، احمد توکلی، محمدرضا باهنر و غلامعلی حداد عادل درجلسه دیدار نوروزی نمایندگان، که در هفته سوم فروردین ماه به دعوت رئیس جمهوری ایران برگزار شد، غیب داشتند.

فراکسیون اصولگرایان تاکنون به دلیل مخالفت تعدادی از نمایندگان اکثریت مجلس و همچنین مخالفت علی لاریجانی که ریاست این فراکسیون را بر عهده دارد از معرفی مصداق در انتخابات ریاست جمهوری امتناع کرده است.

اما محمد حسین ابوترابی فرد نایب رئیس دوم مجلس روز دوشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که این فراکسیون در جلسه اخیر خود به حمایت از محمود احمدی نژاد رای داده و در روزهای آینده در بیانیه‌ای آن را اعلام خواهد کرد.

تصمیم‌گیری برای اعلام حمایت اصولگرایان مجلس از احمدی نژاد در انتخابات، همزمان با تصمیم‌گیری این فراکسیون در مورد رئیس مجلس در یک سال دوم از دوره هشتم مجلس همزمان شده است.
به گفته آقای ابوترابی فرد فراکسیون اصولگرایان تصمیم گرفته که در انتخابات تعیین رئیس و هیئت رئیسه مجلس هشتم که روز چهارشنبه در مجلس برگزار می‌شود باردیگر به علی لاریجانی رای دهد.

روزنامه اعتماد در گزارشی از جلسه داخلی فراکسیون اصولگرایان تعداد نامیندگان اصولگرایی که به حمایت از احمدی نژاد در انتخابات رای داده اند را ۸۰ نفر اعلام کرده و نوشته که ۷۵ نماینده از جمله آقای لاریجانی در جلسه فراکسیون اصولگرای مجلس با اعلام حمایت از رئیس جمهور فعلی در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرده‌اند.

این روزنامه گزارش داده که در قبال صدور بیانیه‌ای که قرار است فراکسیون اصولگرایان در حمایت از محمود احمدی نژاد منتشر کند، تلاش نمایندگان حامی آقای احمدی نژاد در مجلس برای برکناری علی لاریجانی از ریاست مجلس بی نتیجه ماند و اکثریت اصولگرایان حاضر نشدند به خاطر «عدم حمایت لاریجانی از احمدی نژاد» او را از ریاست مجلس برکنار کنند.

برخی اختلاف نظرها میان بخشی از اصولگرایان مجلس با دولت نهم از زمستان گذشته تشدید شده است.

محمود احمدی نژاد در آخرین روزهای اسفند طی اخطار قانون اساسی به مجلس که به شکل نامه‌ای سرگشاده ابتدا در رسانه‌ها انتشار یافت، اعلام کرد که قانون بودجه سال ۱۳۸۸ مصوب مجلس به دلیل تغییر پیشنهادهای دولت قابل اجرا نیست.

این نامه با واکنش علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم مواجه شد،وی نیز طی نامه ای اخطار قانون اساسی رئیس جمهوری اسلامی را « فاقد وجاهت قانونی » دانست.

لاریجانی در پاسخ خود همچنین خطاب احمدی نژاد بخشی از اخطار قانون اساسی وی را «طنر» نامید و افزود: «آقای رئیس جمهور به خوبی می‌دانند که کار مُلک بر قانون‌گرایی راست شود و به دلایل پیش گفته، نامه شما اقدامی ندارد.»

گفته می‌شود یکی دیگر از موارد اخیر از اختلاف میان اصولگرایان، رای منفی مجلس هشتم به دو فوریتی بودن لایحه دولت برای کاهش سن رای‌دهندگان از ۱۸ به ۱۵ سال است، که ششم اردیبهشت ماه ارائه شده بود.
XS
SM
MD
LG