لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

کروبی: فضای نقد باز خواهد شد


محسن رضایی (چپ) و مهدی کروبی (وسط) دو نامزد انتخابات دهم، پیش از ضبط مناظره تلویزیونی
محسن رضایی (چپ) و مهدی کروبی (وسط) دو نامزد انتخابات دهم، پیش از ضبط مناظره تلویزیونی
شنبه دوم خرداد، دومین روزی بود که کاندیداهای رقابت در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از رسانه ملی برای مطرح کردن برنامه‌های خود و دغدغه‌هایشان با مردم بهره جستند.

حضور چهار کاندیدای تأیید صلاحیت شده انتخابات، در صدا و سیمای جمهوری اسلامی، با قرعه‌کشی و به نوبت انجام می‌شود.

در همین راستا، روز شنبه مهدی کروبی، از طیف اصلاح طلب، در رادیو سراسری ایران، به مدت ۳۰ دقیقه، برنامه‌های خود را به گوش شنوندگان رساند.

رئیس حزب اعتماد ملی در بخش از سخنان خود با اشاره به اینکه محدودیتی برای جمهوریت نظام به وجود آمده است، یکی از دلایل آن را شورای نگهبان و نحوه عملکرد آن عنوان کرد و گفت: «این شورا نهاد مبارکی است که بر انتخابات نظارت می‌کند که فقهای آن را عالی‌ترین مقام نظام تعیین می‌کند اما این نظارت باید مشخص شود که حدود و حد آن چیست. چراکه در حال حاضر به گونه‌ای شده است که نگاه به فصل و زمان کرده و عمل می‌کنند.»

آقای کروبی همچنین با انتقاد از نحوه عملکرد در پیوند با جایگاه خاص ایران به عنوان یک کشور با ملت و فرهنگ تاریخی، گفت: «طوری نشود که الان خلیج فارسی که پانصد سال قبل از مسیح نیز ایرانیان در آن فعال بودند امروز زمانی که می‌خواهیم در ورزشی شرکت کنیم می‌گویند نباید خلیج فارس بگویید.»

اشاره آقای کروبی به درخواست کشورهای عربی برای حذف نام خلیج فارس از نقشه بازی‌های کشورهای اسلامی بود. این کاندیدای اصلاح‌طلب همچنین درباره تهدیدهای خارجی از مدیریت مدبرانه و قاطعانه سخن گفت و افزود: «عده‌ای فکر می‌کنند که ما باید حتماً یا تسلیم شویم یا باید تقابل کنیم، این طور نیست چراکه تسلیم معنا ندارد می‌توانیم در مواردی که لازم است تعامل کنیم.»

مهدی کروبی همچنین گفت که فضای نقد را باز خواهد کرد و هرکسی می‌تواند از دولت انتقاد کند و دولت شاکی نخواهد شد. وی در نهایت از به کار گیری همه نیروهایی که چارچوب نظام را قبول دارند خبر داد و گفت که دولت وی حقوق همه اقوام، مذاهب و اقلیت‌های دینی را رعایت خواهد کرد.

آقای کروبی که روز دوم خرداد را در شیراز به سر می‌برد در مراسمی که برای بزرگذاشت دوم خرداد ۷۶ در این شهر بر پا بود، در اقدامی کم سابقه، غلامحسین کرباسچی، شهردار سابق تهران را به عنوان معاون اول خود معرفی کرد.

اما روز شنبه کاندیدای دیگر، محسن رضایی از جناح اصولگرا نیز در تلویزیون حاضر شد و به مدت ۳۰ دقیقه گزیده‌ای از برنامه‌های خود را ارائه کرد.

آقای رضایی دقایقی را به توضیح وضعیت اقتصادی جامعه امروز ایران اختصاص داد و از بیکاری و گرانی و مشکل مسکن سخن گفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره برنامه‌های خود گفت: «دولت ائتلافی کارآمدی را از همه نخبگان کشور به وجود می‌آوریم و اولین کار ما نجات اقتصاد کشور از فقر و بیکاری و عقب‌ماندگی‌هاست. پس از آن یک جهش اقتصادی را در کشور شروع می‌کنیم. »

آقای رضایی همچنین تأکید کرد که شورای عالی پول و اعتبار را که در دولت محمود احمدی‌نژاد منحل شد، با قدرت بیشتری احیا خواهد کرد.

وی همچنین درباره سیاست خارجی خواستار تعریف آینده‌ای روشن و شفاف با کشورهای منطقه شد و از جمله برنامه‌های خود در این باره تشکیل اتحادیه آسیای جنوبی غربی بر طبق سند چشم‌انداز را عنوان کرد.

آقای رضایی همچنین درباره نحوه برخورد با غرب گفت: «ما از نیازی که امروز غرب نسبت به ایران پیدا کرده حداکثر استفاده را می‌کنیم و از موضع عزت و اقتداری نیازی را که غرب نسبت به ایران پیدا کرده به نفع منافع ملی استفاده می‌کنیم.»

وی ادامه داد:«گام اول برداشته شده و آقای اوباما گفته است که خواهان تغییر هستیم و مقام معظم رهبری هم فرمود که اگر شما تغییر پیدا کنید ما هم تغییر می‌کنیم. برای اجرای شدن این سیاست کلی ما معطل نمی‌مانیم که فردا آنها بگویند ایرانی‌ها جلو نیامدند و از این موضوع بهانه‌ای بسازند تا چالش و تنشی را در منطقه ایجاد کنند.»

نکته دیگری که محسن رضایی به آن اشاره کرد، مسئله حقوق شهروندی و آزادی‌های سیاسی بود. بحثی که دو کاندیدای اصلاح‌طلب نیز به تفصیل به آن پرداخته‌اند.

روز یکشنبه سوم خرداد نیز حضور کاندیداهای ریاست جمهوری در صدا و سیما ادامه خواهد یافت. مهدی کروبی ساعت ۲۱:۴۵ در تلویزیون سخن می‌گوید و محسن رضایی ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت تهران از رادیو سراسری ایران صحبت می‌کند.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG