لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

احمدی نژاد: مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ بعد از انتخابات


محمود احمدی نژاد دريک کنفرانس خبری گفت: ايران پذيرفته است که بعد از انتخابات رياست جمهوری درباره مناقشه هسته ای خود با قدرت های جهانی مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز شنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص در خواست امريکا برای تعويق انداختن مذاکرات با تهران به بعد از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری گفت:« انتخابات بهانه‌ خوبی است برای آنها که بگويند الان وقتش نيست و بگويند بعد از انتخابات، ما هم می‌پذيريم. اگر بناست بحث‌هايی بين ‌١+۵ بشود خيلی خوب است که بعد از انتخابات باشد و فکر می‌کنيم که به نفع ملت ايران است که آن بحث‌ها آن زمان انجام شود»

آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در همین زمینه گفت:«ما به آنها گفتيم که گفت‌وگو بايد بعد از انتخابات باشد و آن‌ها نيز قبول کردند؛ در حالی که يک زمان ضرب‌الاجل تعيين می‌کردند و امروز تاکيد دارند گفت‌وگو بعد از انتخابات باشد که اوباما نيز چنين گفت».

آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، می کوشند تا در مذاکرات خود به راه حلی برای مناقشه دست يابند.

به دنبال روی کار آمدن دولت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، وی خواستار تعامل با ایران شد و امریکا اعلام کرد در مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران حضور خواهد داشت.

در همين حال، محمود احمدی نژاد به سياست های تنش زدايی دوران محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، و همچنين همکاری با آمريکا در افغانستان و عراق حمله کرد و گفت:« طرف‌های غربی مزد همراهی دولت گذشته در بحث عراق را نيز کف دستش گذاشتند و علی‌رغم همراهی ايران با آن‌ها بعد از استقرار در عراق اعلام کردند « گام بعدی ما ايران است» و بحث هسته‌ ای را نيز پيش کشيدند.»

محمود احمدی نژاد در ادامه حمله به سياست تنش زدايی دولت محمد خاتمی گفت: «تحقيری که در سايه‌ سياست تنش‌زدايی به ملت ايران تحميل شد، در طول تاريخ بی‌سابقه است.»

اين در حالی است که محسن امين زاده معاون وزير امور خارجه در دوران محمد خاتمی و مسوول ستاد اصلاح‌طلبان حامی ميرحسين موسوی، با انتقاد از سياست خارجی دولت نهم روز پنجشنبه گفته بود:« ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت به عنوان بزرگترين شکست پس از انقلاب اسلامی و اجماع جهانی و صدور ۴ قطعنامه تحريم عليه کشورمان و آسيب پذيری شديد ايران برای مقاومت و يا کوتاه آمدن در مقابل شرايط ابلاغی شورای امنيت با عث شده است که اين پرونده مهمترين چالش دولت آينده باشد».


در مناظره‌ها به تمام تخريب‌ها پاسخ می‌دهم

در همين حال آقای احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره حمله نامزدهای انتخابات رياست جمهوری به سياست های دولت نهم گفت: در مناظره‌ها به تمام تخريب‌ها پاسخ می‌دهم .

وی افزود: «جوری حرف می‌زنند که (انگار) پرونده‌ مديريتی همه‌ اين آقايان روشن است. من علاقه نداشتم اين پرونده باز شود، زيرا هميشه نگاهم به آينده است؛ اما بالاخره جوری رفتار می‌کنند که مجبور خواهيم شد پرونده را باز کنيم و در معرض ديد ملت قرار دهيم».

در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران که در ۲۲ خردادماه برگزار خواهد شد علاوه بر محمود احمد نژاد، مير حسين موسوی، آخرين نخست وزير دولت، مهدی کروبی،رييس دو دوره مجلس، و محسن رضايی، دبیر مجمع تشخيص مصلحت حضور دارند.

محمود احمدی نژاد همچنين در خصوص عملکرد دولت نهم گفت:« عملکرد يک دولت را فقط می‌شود در مقايسه با دولت‌های قبل ارزيابی کرد. من سياه‌نمايی‌ها را از اخلاق انتخاباتی و اخلاق ملت ايران به دور می‌دانم. عملکرد اين دولت معلوم و ثابت است »

وی با اشاره به اینکه تخریب علیه دولت جرم است ، گفت:« بسياری اتهامات به دولت نهم وارد می‌کنند که بعدا نمی‌توانند آن را اثبات کنند.»

این در حالی است که مهدی کروبی، یکی از نامزدهای اصلاح طلبان نیز در شیراز، گفت:«وضع کشور خوب نيست و رکود و بيکاری و شکستن کمر کارگران نيازمند تغيير وضعيت کشور است و اين عده بدانند اگر بخواهند وضع کشور را تغيير دهند عملی است اما مشکل است».

آقای کروبی که در جمع گروهی از مردم سخن می گفت، افزود:«: تنها راه تغيير کشور حضور گسترده در انتخابات است و اين افرادی که ناراضی‌اند بدانند که آنانی که راضی‌اند بر پشت‌بام و قله قرار گرفته و ما پايين در دشت هستيم.»

XS
SM
MD
LG