لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۶

انتقاد کروبی و موسوی از سياست های دولت نهم


مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، روز شنبه دوم خرداد ماه از رويکرد دولت نهم درقبال مسايل اقتصادی و سياسی انتقاد کردند.

ميرحسين موسوی، نخست وزير ايران طی سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸، روز شنبه در جمع گروهی از مردم در اصفهان با انتقاد از سياست خارجی دولت نهم پرسيد: آيا اين سياست‌ها در جهت افزايش آبروی ايرانيان است يا در جهت کم کردن اين آبرو است؟ آيا اين کارها برای اغراض کوتاه مدت است يا در جهت عظمت ملت؟

موسوی با اشاره اين که بحث امروز ما بر سر تعطيلی بيش از ۱۵۰۰ کارخانه در سال‌های اخير، به خاک نشستن کشاورزان و بيکاری کارگران است، گفت: «متاسفانه امروز تمام دروازه‌های کشور به قيمت نابودی بازارهای داخلی، بر روی کالاهای فرنگی باز است. آيا از اين مساله بوی دوستی ايران می‌آيد؟ از اين زاويه انتقادهای جدی به دولت وارد است و بايد اين وضع اصلاح شود».

ميرحسين موسوی همچنين روز جمعه دريک کنفرانس خبری در باره سياست خارجی دولت محمود احمدی نژاد گفت: متاسفانه مطرح شدن مسائلی از جمله هولوکاست هزينه‌های سنگينی را برای کشور داشت و منجر به مواجهه با مشکل در پيش‌بردن فعاليت‌های انرژی هسته‌ ای بوديم به طوری که بدون اينکه ضرورت داشته باشد مسائلی را مطرح کرديم که منجر به آن شد که پرونده‌ ايران سر از شورای امنيت درآورد.

مهدی کروبی، رييس سابق مجلس، نیز در برنامه راديويی خود با اشاره به موقعيت حساس ايران در عرصه بين المللی گفت:« موقعيت حساسی داريم لذا صحبت‌هايی که احساس می‌کنيم برخی مسئولين می‌کنند تضعيف و دشمن تراشی است و البته حرف‌هايی است که ممکن است بهانه بدست دشمنان بدهد».

آقای کروبی با انتقاد از اقدام محمود احمدی نژاد در انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزی و شوراهای اقتصادی گفت:« برنامه ريزی و مديريت مغز کشور است و نمی‌دانم دوستان به چه تحليلی رسيدند که برنامه و مديرت را برهم زدند ولی بنده مجلسی هستم و می‌دانم که برنامه ريزی و مديريت چه نقشی دارد. لذا اگر رای بياورم اولين کاری که می‌کنم احيای برنامه ريزی و مديريت و تقويت شوراها خواهد بود.»

مهدی کروبی که روز شنبه به شيراز سفر کرده بود، در جمع گروهی از مردم گفت:« وضع کشور خوب نيست و رکود و بيکاری و شکستن کمر کارگران نيازمند تغيير وضعيت کشور است و اين عده بدانند اگر بخواهند وضع کشور را تغيير دهند عملی است اما مشکل است.»

مهدی کروبی راه حل تغيير وضعيت کنونی را در حضور گسترده مردم در انتخابات دانست و گفت:« تنها راه تغيير کشور حضور گسترده در انتخابات است و اين افرادی که ناراضی‌اند بدانند که آنانی که راضی‌اند بر پشت‌بام و قله قرار گرفته و ما پايين در دشت هستيم.»

مهدی کروبی همچنین در دیدار با عشایر استان فارس گفته است:«شما باید به پای صندوق های رای بیایید و اوضاع را تغییر دهید و با یک نه بزرگ، به اوضاع کنونی، موجب تغییر شوید.»


کرباسچی معاون اول کروبی

مهدی کروبی همچنین در شیراز تصریح کرد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری غلامحسین کرباسچی را به عنوان معاون اول خود معرفی خواهد کرد.

غلامحسين کرباسچی، دبيرکل حزب کارگزاران سازندگی و شهردار اسبق تهران، در انتخابات اخير از مهدی کروبی حمايت می کند. اين در حالی است که حزب کارگزاران سازندگی در اين انتخابات از ميرحسين موسوی حمايت می کند.

اين نخستين بار است که در جريان مبارزات انتخابات رياست جمهوری معاون اول رييس جمهور معرفی می شود. کرباسچی پس از پيروزی محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶، اتهام تخلفات مالی توسط قوه قضائيه محاکمه و به زندان محکوم شد.

مراسم دوم خرداد در ورزشگاه آزادی

در سالروز انتخابات دوم خردادماه سال ۱۳۷۶ مراسمی در وزرشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزارشد و محمد خاتمی، رييس جمهور سابق ايران، در اين مراسم سخنرانی کرد.

محمد خاتمی در اين مراسم با اشاره به اين که « بياييد ٢٢ خرداد را به خردادی امروزی‌تر و پربارتر مبدل کنيم» گفت:« ‌موانع مميزی انديشه و محدود کردن آزادی بيشتر شده و دخالت‌های پيش از انتخابات و هنگام آن برای جلوگيری از پيروزی اراده اکثريت زياد شده اما معتقدم ملت ما بيدارتر و آبديده‌تر شده‌اند»


در اين مراسم فائزه هاشمی، نماينده اسبق مجلس، نيز گفت: «اتفاقات ٤ ساله اخير جز نکبت،‌ خفت و خواری چيزی برايمان نداشته و می‌خواهيم ملت تلاش کنند تا اين دوران تلخ دوباره بازنگردد.


فائزه هاشمی همچنين با اشاره به حضور مهدی کروبی و ميرحسين موسوی در انتخابات رياست جمهوری گفت:« آنچه اکنون مهم است اين است که کدام يک از اين دو، پايگاه محترمی در بين مردم دارند. اگر اين دولت دوباره پيروز شود امر به اين آقا مشتبه می‌شود و خود را امام زمان می‌داند و خطاهای گذشته را با قدرت بيشتر ادامه می‌دهد.»

همزمان با این تحولات نخستين برنامه تلويزيونی محسن رضايی، يکی از کانديداهای اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوری روز شنبه از شبکه اول پخش شد.

آقای رضايی در برنامه «با دوربين ويژه» گفت:«ما آمده ايم تا دولت ائتلافی کارآمدی را از همه نخبگان کشور به وجود بياوريم و اولين کار ما، نجات اقتصاد کشور از فقر، بيکاری، گرانی و عقب ماندگی است».

XS
SM
MD
LG