لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

ايران و صلح خاورميانه، محور مذاکرات اوباما در عربستان


باراک اوباما سه شنبه سفر مهم خود به خاورميانه را آغاز کرد و قرار است در عربستان سعودی با مقام های اين کشور در خصوص صلح اعراب-اسرائيل و ايران مذاکره کند.

رییس جمهور آمریکا در عربستان سعودی در خصوص مسايل مختلف با مقامات رياض گفت و گو خواهد کرد. از زمان روز کار آمدن دولت باراک اوباما، وی وعده داده است تا سياست تعامل با تهران را در پيش بگيرد.

اين در حالی است که برخی از کشورهای عرب خاورميانه نگران آن هستند در صورت توافق ايران و آمريکا به رابطه دیرینه اين کشورها با واشينگتن لطمه وارد شود.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا ماه گذشته با سفر به خاورميانه به رهبران عربستان اطمينان داده بود که «تلاش های آمريکا برای تعامل با ايران، تاثيری بر روابط ديرينه آمريکا با عربستان سعودی و کشورهای حوزه خليج فارس نخواهد داشت.»

قرار است در اين مذاکرات، آقای اوباما در خصوص صلح اعراب و اسرائيل با مقام های ریاض گفت و گو کند. باراک اوباما از تشکيل دولت مستقل فلسطينی در کنار دولت اسرائيل حمايت می کند.

باراک اوباما ساعاتی قبل از ترک واشينگتن به مقصد عربستان با اهود باراک ، وزير دفاع اسرائيل ديدار و گفت و گو کرده بود.

رییس جمهور آمریکا طی روز های اخير از سياست دولت اسرائيل در قبال عمليات احداث شهرک های يهودی نشين در کرانه باختری انتقاد کرده بود.

باراک اوباما پس از عربستان به مصر سفر خواهد تا در آنجا در خصوص روابط آمريکا و جهان اسلام سخنرانی کند.

کاخ سفيد سخنرانی وی را رويدادی مهم به منظور درگير کردن کشورهای اسلامی در روند گفت و گو و مذاکره توصيف کرده است.

کاخ سفيد می گويد: سخنرانی رييس جمهور آمريکا در قاهره در واقع دليل ديگری است بر تعهدات باراک اوباما در راستای سياست تعامل، بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل.

در همين حال ، بسياری انتظار داشتند رييس جمهور آمريکا به جای مصر، اندونزی را که پر جميعت ترين کشور مسلمان جهان و جايی است که وی دوران کودکی خودرا گذرانده برای سخنرانی انتخاب کند.

اما هفته گذشته يکی از مقامات ارشد دولت اوباما طی يک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: مصر علاوه بر اينکه يکی از متحدين استراتژيک و عمده آمريکا آن هم برای مدتی طولانی است، کشوری مهم در جهان اسلام محسوب شده و نقشی اساسی در خاورميانه ايفا می کند.

رييس جمهور آمريکا در صحن دانشگاه قاهره سخنرانی خواهد کرد.

ميشل دون، کارشناس امور سياسی کشورهای عرب می گويد: اگر چه هيچ محل صددر صد مناسبی را نمی توان برای سخنرانی باراک اوباما در نظر گرفت، قاهره بدون ترديد يک انتخاب منطقی به نظر می رسد.

ميشل دوون می افزايد: انتخاب قاهره نشان می دهد که اوباما درصدد درگير کردن خود با دشوارترين مسائل است و نه اين که در برابر دشوارترين مسائل بخواهد راه آسانی را برگزيند.

وی می افزايد: اگر اين سخنرانی در هر جای ديگری ايراد می شد چنين تصور می رفت که رييس جمهور آمريکا محل ساده و راحتی را انتخاب کرده است.

کاخ سفيد همچنين پيش بينی کرده است که باراک اوباما در سخنرانی خود به کشورهای ايران، عراق و بحران اسرائيل و فلسطين نيز اشاره کند.
XS
SM
MD
LG