لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

نماینده رهبر در کیهان: رحیم مشایی معاون نشود


محمود احمدی‌نژاد (راست) اسفندیار رحیم مشایی (چپ) را از ریاست سازمان گردشگری به معاون اولی خود ارتقای مقام داده است.
محمود احمدی‌نژاد (راست) اسفندیار رحیم مشایی (چپ) را از ریاست سازمان گردشگری به معاون اولی خود ارتقای مقام داده است.
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان که از رسانه های حامی دولت احمدی نژاد به شمار می رود، نیز روز یکشنبه به صف اصول‌گرایانی پیوست که انتخاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اولی رئیس جمهور را «خطا» می‌دانند.

در حالی که اعتراضات گسترده در داخل و خارج از ایران به نتيجه انتخابات دهمین دوره رياست جمهوری همچنان ادامه دارد، محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه در مشهد با اعلام بخشی از کابينه دهم اعلام کرد که اسفنديار رحيم مشايی بر مسند معاون اولی این کابینه تکیه خواهد زد.

تعدادی از اصول‌گرایان جمهوری اسلامی از جمله احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، و علی مطهری، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورا، بلافاصله به خبر انتصاب این خویشاوند نزدیک محمود احمدی‌نژاد واکنش منفی نشان دادند و ابراز «ناباوری» کردند.

حسین شریعتمداری که از حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود در سرمقاله این روزنامه رئیس دولت نهم را خطاب قرار داده و می‌پرسد که آقای احمدی‌نژاد «در شخصیت آقای رحیم مشایی چه ویژگی‌هایی می‌بینند که هیچ کس دیگر قادر به دیدن آنها نیست؟»

نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در کیهان با اشاره به این که معاون اول شدن آقای رحیم مشایی «موجی از حیرت آمیخته با تاسف و نگرانی» به راه انداخته این تصمیم محمود احمدی‌نژاد را «کج‌سلیقگی... و بی‌اعتنایی به ملت» خوانده است.

آقای شریعتمداری به رئیس دولت نهم گوشزد کرده است که «بسیاری از نزدیک‌ترین افراد به ریاست جمهوری» با انتخاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول «شدیدا مخالف‌اند و از پیامدهای ناگوار آن ابراز نگرانی می‌کنند».

این اشاره نماینده رهبر جمهوری اسلامی تاییدی است بر گفته روز شنبه احمد خاتمی که انتصاب آقای رحیم مشایی را «دهن‌کجی به مراجع عظام تقلید و نخبگان دیگر» خواند.

اسفنديار رحيم مشايی يکی از جنجالی‌ترين اعضای دولت نهم بوده که اظهارات او در چهار سال گذشته در مقام ریاست سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، از جمله اعلام دوستی با مردم اسرائیل، باعث خشم بسياری از روحانيون شهر قم شده است، روحانيونی که برخی از آنان از حاميان محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رفتند.

حسین شریعتمداری در سرمقاله خود با اشاره به اقدامات و اظهارات گذشته آقای رحیم مشایی می‌گوید: «متاسفانه آقای رئیس جمهور نه فقط ایشان را عزل نکرد، بلکه پست بااهمیت‌تر معاون اولی را به او سپرد.»

محمود احمدی‌نژاد در حالی حکم انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معاون اولی خود را صادر کرده که هنوز فقط رئیس دولت نهم به شمار می‌رود و مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی قانونا نمی‌تواند به عنوان رئیس دولت بعد تصمیم‌گیری کند.

نماینده رهبر در روزنامه کیهان به محمود احمدی‌نژاد توصیه کرده است که «پا از بستر اصول‌گرایی بیرون نگذارد» و برای «احترام به مردم اصول‌گرا... حکم معاون اولی آقای رحیم مشایی را لغو کند.»
XS
SM
MD
LG