لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

میر حسین موسوی خواستار اصلاحات عمیق در ایران شد


مير حسين موسوى، نامزد معترض انتخابات رياست جمهورى، روز چهارشنبه در ديدار با اعضاى شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات خواستار اصلاحات عميق در ايران شد.

آقاى موسوى كه سخنان وى از سوى سايت قلم نيوز، پايگاه اينترنتى رسمى وى، منتشر شده است مى گويد: آنچه امروز در زندان ها مى گذرد به خوبى نشان دهنده ضرورت يك اصلاح عميق در كشور است.

اشاره وى به گزارش هاى متعددى است كه از نحوه بد رفتارى، «شكنجه» زندانيان و «تجاوز» به برخى از دختران و پسران بازداشت شده در زندان كهريزك در روزهاى پس از اعلام نتيجه انتخابات منتشر شده است.

نخست وزير سابق ايران با اشاره به اعتراض هاى خيابانى پس از اعلام نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى گفت: «هيچ يك از نيروهاى دلسوز انقلاب نمى خواستند اين حوادث روى دهد و بدتر آنكه با دروغ هاى پى در پى توجيه شود.»

وى افزود: «بدترين دروغ آن است كه خواست طبيعى مردم براى اصلاح را به بيگانگان نسبت دهند.»

مير حسين موسوى همراه با مهدى كروبى، نامزدهاى انتخابات، معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان رييس جمهور جديد ايران را ناشى از تقلب هاى گسترده دانسته و گفته است دولت بر آمده از آن را مشروع نمى دانند.

«مردم خواهان طرح خواسته‌ ها و اعتراضات خود در جوى آرام و عارى از تشنج بوده و هستند و آن كسانى كه با برهم زدن تجمعات آرام مردم آن را خونين كردند به منافع بيگانگان خدمت مى‌ كنند.»

میر حسین موسوی
در واكنش به اين نتيجه موج اعتراض هاى گسترده ايران را فرا گرفت كه به دنبال سركوب آن، حداقل ۳۰ نفر كشته شدند. هيئت مشترك موسوى – كروبى تعداد قربانيان اين حوادث را ۶۹ نفر اعلام كرده است.

مقام هاى جمهورى اسلامى و رسانه هاى رسمى نزديك به دولت بروز نا آرامى ها را به كشورهاى غربى نسبت داده و معترضان بازداشت شده را به تلاش براى «انقلاب مخملى» متهم كرده اند.

مير حسين موسوى در ديدار روز چهارشنبه خود اين ادعا را رد كرده و گفته است: «مردم خواهان طرح خواسته‌ ها و اعتراضات خود در جوى آرام و عارى از تشنج بوده و هستند و آن كسانى كه با برهم زدن تجمعات آرام مردم آن را خونين كردند به منافع بيگانگان خدمت مى‌ كنند.»

اين نامزد انتخابات از صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران انتقاد كرده است كه چرا «تهمت» را رواج مى دهد و افزوده است: «آيا كسانى كه باعث شده‌ اند مردم براى گرفتن خبر به رسانه‌هاى خارجى مراجعه كنند به دنبال منافع بيگانگان هستند يا كسانى كه مى ‌گويند رسانه ملى بى ‌طرف باشد و اخبار را شفاف بيان كند؟»

وى همچنين روزنامه تندروى «كيهان» را كه زير نظر نماينده ولى فقيه اداره مى شود را به رو در رو قرار دادن «قشر فرهيخته و روشنفكر مقابل نظام» متهم كرده كه به گفته آقاى موسوى، «همسو با بيگانگان» است و « همطراز منافقين با نظام دشمنى مى كند.»

رسانه هاى تندروى جمهورى اسلامى از قوه قضاييه ايران خواسته اند تا مير حسين موسوى، مهدى كروبى و محمد خاتمى را به اتهام آنچه آنان «ايجاد اغتشاش» خوانده اند محاكمه كند.

يدالله جوانى، رييس اداره سياسى سپاه پاسداران نيز با طرح درخواست مشابهى گفته است: «هر جريان با هر سابقه ‌اى كه بخواهد نظام اسلامى را تغيير دهد بايد به عنوان جريان برانداز و خيانتكار مجازات گردد.»

جمهورى اسلامى ايران در هفته هاى اخير دو دادگاه براى محاكمه فعالان سياسى، مدنى و روزنامه نگاران برگزار كرد كه در كنار آن چند شهروند و كارمند سفارتخانه هاى خارجى در تهران نيز حضور داشتند.

دادستانى تهرانى در كيفرخواست هاى طولانى خود اين افراد را متهم كرده است كه تلاش داشته اند تا با كمك نيروهاى خارجى دست به براندازى نرم بزنند.

اين در حالى است كه مخالفان دولت و اصلاح طلبان با رد اتهام هاى وارده اعلام كرده اند كه اين محاكمه ها «نمايشى» است و اعترافات مطرح شده در آن ارزش حقوقى و قانونى ندارد.
XS
SM
MD
LG