لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

اوباما: انتخابات افغانستان، گام مهمی رو به جلو بود


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه، ضمن هشدار نسبت به تداوم خشونت ها در افغانستان، انتخابات رياست جمهوری در اين کشور را گام مهمی رو به جلو توصيف کرد.

باراک اوباما درباره انتخابات رياست جمهوری افغانستان گفت: «اين گام مهمی در راستای تلاش های مردم افغانستان برای در دست گرفتن آينده خود است».

رييس جمهوری آمريکا اضافه کرد: اين به رغم تلاش افراطی ها برای ايستادن در مقابل مردم افغانستان است. وی همچنين بر همکاری دولت خود با رييس جمهور آينده افغانستان تاکيد کرد.

دومين دوره انتخابات رياست جمهوری به همراه انتخابات شوراهای ولايتی افغانستان روز پنج شنبه در حالی برگزار شد که در حملات شورشيان به شعبه های رای دست کم يازده نفر از مجريان اين انتخابات کشته شده اند.

در حملات نيروهای شورشی در روز انتخابات همچنین ۲۶ شهروند افغان و نيروی امنيتی نیز کشته شدند.

باراک اوباما همچنين در بخش دیگری از اظهارات خود درباره انتخابات افغانستان گفت: اين انتخابات از سوی مردم افغانستان برگزار شد. در حقيقت اين نخستين انتخابات دمکراتيکی است که در سه دهه اخير توسط مردم افغانستان برگزار شده است.

آقای اوباما تاکيد کرد که دولت وی از هيچ يک از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری حمايت نکرده است.

رييس جمهوری آمريکا با اشاره به حملات شورشیان در افغانستان گفت: طی چند روز اخير و به خصوص ديروز، اقدامات خشونت بار طالبان را مشاهده کرديم و احتمالا در روزهای آتی نيز شاهد آن خواهيم بود.

باراک اوباما با اشاره به تلاش های گروه طالبان برای خرابکاری در انتخابات گفت:به رغم اين خشونت ها، ميليون ها افغان از حق خود برای تعيين سرنوشت و انتخاب رهبراشان استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نزديک به هفده ميليون نفر از شهروندان افغان برای شرکت در اين انتخابات افغانستان ثبت نام کرده بودند و آرای خود را در شش هزار شعبه اخذ رای به صندوق های رای ريختند. ولی هنوز مشخص نيست چه ميزان از اين هفده ميليون نفر در انتخابات شرکت کرده اند.

در همين حال، با آغاز شمارش آرا در انتخابات افغانستان، دو رقيب اصلی، يعنی حامد کرزای و عبدالله عبدالله، مدعی پیشتازی خود در شمارش اولیه آراء شده اند.

همايون حميدزاده، سخنگوی ستاد انتخاباتی حامد کرزای، مدعی شد که پنجاه درصد واجدين شرايط در قسمت‌های جنوبی کشور که پايگاه اصلی آقای کرزای است در انتخابات شرکت کرده‌اند.

در مقابل حسين فاضل سانچارکی، سخنگوی عبدالله عبدالله، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که آن چه ستاد آقای کرزای می‌گويد درست نيست. وی مدعی شد که نتايج اوليه بيانگر آن است که ‌آقای عبدالله توانسته است ۶۲ درصد آرا را نصيب خود کند.
XS
SM
MD
LG