لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

فرصت سه‌ماهه «گروه هشت» به ایران برای توقف غنی‌سازی


فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، که کشورش ریاست دوره ای گروه هشت کشور صنعتی را بر عهده دارد می گوید: «وزیران امور خارجه این گروه توافق کردند که به ایران فرصت بیشتری داده شود.»
فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، که کشورش ریاست دوره ای گروه هشت کشور صنعتی را بر عهده دارد می گوید: «وزیران امور خارجه این گروه توافق کردند که به ایران فرصت بیشتری داده شود.»
وزیر امور خارجه ایتالیا روز پنجشنبه اعلام کرد: گروه هشت کشور صنعتی سه ماه به ایران فرصت داده است تا برنامه غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد و از وضع تحریم ها جلوگیری کند.

فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، که کشورش ریاست دوره ای گروه هشت کشور صنعتی را بر عهده دارد افزود: «وزیران امور خارجه این گروه توافق کردند که به ایران فرصت بیشتری داده شود.»

وی گفت: «به نظر من این زمان معقولی است. من عمیقا امیدوارم که ایران در این دوره اقدام عملی انجام دهد.»

آقای فراتینی در گزارشی از مراسم شام وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه جی هشت گفت: «آنچه رخ داد این است که ...کشورهای عضو از سیاست باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در زمینه دادن فرصت به ایران حمایت می کنند...اما از سوی دیگر، زمان در حال سپری شدن است.»

وزیر امور خارجه ایتالیا افزود: «اکنون زمان برای بحث در باره تحریم ها زود است اما باید قاطعانه اعلام کنیم که پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.»

درخواست تشدید تحریم ها

فرصت تازه گروه هشت کشور صنعتی در حالی به ایران داده شده است که بريتانيا و فرانسه روز پنجشنبه خواستار تشديد تحريم ها علیه این کشور در صورت امتناع تهران از توقف برنامه هسته ايش شدند.

این در حالی است که چين مى گويد برنامه اتمی ایران با تحريم حل و فصل نمى شود.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، در نشست شوراى امنيت سازمان ملل گفت كه اگر ايران در پى ساخت سلاح هسته اى باشد جهان بايد اعمال «تحريم هاى شديدتر» عليه ايران مورد بررسى قرار دهد.

وزیران امور خارجه چين و بريتانيا روز چهارشنبه همراه با ديگر كشورهاى عضو گروه ۱+۵ نامه اى را امضاء كردند كه در آن از ايران خواسته شده است براى جلسه روز اول اكتبر «پاسخى جدى» آماده كند.

اين گروه از ايران خواسته است تا فعاليت هاى اتمى خود را متوقف كند و گرنه با پيامدهاى تصميم خود روبرو خواهد شد.

آقاى براون در نشست شوراى امنيت براى تصويب قطعنامه خلع سلاح اتمى گفت: در حالى كه شواهد نقض معاهدات بين المللى از ايران افزايش مى يابد، ما بايد با كمك هم تحريم هاى شديدتر عليه اين کشور وضع كنيم.

نخست وزير بريتانيا پيش از اين نشست نيز به شبكه تلويزيونى «بى بى سى» گفته بود: «ما مى خواهيم به طور ويژه به ايران بگوييم كه تصميم با اين كشور است. ايران مى تواند با جامعه بين المللى همكارى كند و ما به آن كمك مى كنيم تا به انرژى هسته اى مسالمت آميز دست يابد ولی اگر بر موضع خود اصرار كند در جامعه جهانى منزوى خواهد شد.»

تاكيد كشورهاى غربى بر تشديد تحريم ها عليه تهران، با مخالفت چين روبرو شده و يان يو، سخنگوى وزارت امور خارجه اين كشور روز پنجشنبه گفت: «به نظر ما تحريم ها و اعمال فشار بر ايران راه حل مشكلات نيست و به تلاش هاى بين المللى براى مسئله اتمى ايران كمك نمى كند.»

وى بار ديگر اين موضع چين را تكرار كرد كه بهترين راه صلح آميز براى حل مسئله اتمى ايران، مذاكره است.

چين از مهمترين صادر كنندگان كالا و خدمات به ايران محسوب مى شود و تشديد تحريم ها مى تواند به مناسبات تجارى پكن با تهران آسيب وارد كند.

روز چهارشنبه، دميترى مدودف، رييس جمهور روسيه و باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، با يكديگر ديدار و در باره برنامه اتمى تهران به تبادل نظر پرداختند.

روسيه در هفته هاى اخير موضع نرم ترى در قبال تشديد تحريم ها عليه تهران اتخاذ كرده و گفته است: اگر ايران به درخواست گروه ۵+۱ مبنى بر حل برنامه اتمى اش پاسخ مثبت ندهد موافقت با تحريم هاى جديد را بررسى خواهد كرد.

از سوى ديگر، نيكلا سركوزى، رييس جمهور فرانسه، در نشست شوراى امنيت سازمان ملل از گفت و گو با ايران حمايت كرد ولى گفت كه زمان براى چنين مذاكراتى محدود است.

وى اظهار داشت: «اگر خواهان آن هستيم كه جهانى عارى از سلاح هسته اى داشته باشيم و هنگامی كه عوامل گستاخ ما را مجبور مى كنند، زمان براى تصميم گيرى فرا رسيده است.»
«اکنون زمان برای بحث در باره تحریم ها زود است اما باید قاطعانه اعلام کنیم که پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.»

وزیر امور خارجه ایتالیا در اشاره به برنامه اتمی ایران

كشورهاى غربى ايران را متهم مى كنند كه در پوشش فعاليت هاى هسته اى خود كه آن را صلح آميز مى داند در پى ساخت و توليد سلاح اتمى است. ايران اين ادعا را رد كرده و اهداف برنامه اتمى اش را مسالمت آميز مى داند.

هيئت نمايندگى ايران در سازمان ملل روز پنجشنبه با صدور بيانيه اى اعلام كرد كه اتهام هاى مطرح شده از سوى رهبران بريتانيا و فرانسه «عارى از حقيقت و بى پايه و اساس» است.

آژانس بين المللى انرژى اتمى كه مقر آن در وين است بارها از ايران خواسته است تا به ابهام هاى موجود در خصوص برنامه هسته اى خود و ارتباط آن با بخش هاى نظامى توضيح دهد.

آژانس با استناد به اطلاعات دريافتى از برخى كشورهاى غربى به ويژه ايالات متحده آمريكا گفته است كه ايران به موضوع هايى نظير آزمايش انفجار با قدرت بالا و تلاش براى ساخت موشك‌ هايى با قابليت حمل كلاهك‌هاى هسته ‌اى پرداخته است.

جمهورى اسلامى ايران اين اسناد را «جعلى و ساختگى» خوانده است.
XS
SM
MD
LG