لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۱

محمدعلى ابطحى به شش سال زندان محکوم شد


محمد علی ابطحی در دادگاه «کودتای مخملی»
محمد علی ابطحی در دادگاه «کودتای مخملی»
در حالى که برخى گزارش‌هاى ضد و نقیض از آزادى محمدعلى ابطحى معاون رییس جمهور پیشین ایران حکایت داشت، دختر وی در گفت وگو با سایت خبرى آینده از محکومیت این چهره سرشناس اصلاح‌طلب به شش سال زندان خبر داده است.

به دنبال انتشار اخبار تایید نشده‌اى درباره آزادى محمدعلى ابطحى معاون رییس جمهور پیشین ایران سایت خبرى آینده به نقل از سایت فاطمه سادات ابطحى، دختر آقاى ابطحى اعلام کرد، روز شنبه حکم شش سال زندان تعزیرى به وى ابلاغ شده است.

به گفته دختر محمدعلى ابطحى، صبح روز شنبه پنج مامور به همراه وى به خانه آقاى ابطحى رفته و در حضور وى به بازرسى از منزل پرداخته و سپس عازم دادگاه شده‌اند.

بر اساس این گزارش دادگاه بدوی با استناد به پنج اتهام موجود در کیفرخواست، محمدعلى ابطحى را به شش سال حبس تعزیرى محکوم کرده است.

رضا موسوی، برادر همسر محمد علی ابطحی، نیز خبر محکومیت معاون رییس جمهوری پیشین ایران را تایید کرده است.

صدور حکم زندان براى محمدعلى ابطحى در حالى صورت گرفته است که وى به همراه محمد عطریان‌فر از دیگر بازداشت‌شدگان سرشناس حوادث پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران با حضور در تلویزیون جمهورى اسلامى اظهاراتی تحت عنوان «اعترافات» بر زبان آورده بود.

در کیفرخواست صادر شده علیه آقاى ابطحى از مواردى چون «اجتماع و تبانى با هدف اقدام علیه امنیت داخلى کشور، فعالیت تبلیغاتى علیه نظام جمهورى اسلامى ایران، توهین به رئیس جمهور، اخلال در نظم عمومى از طریق شرکت در تجمع غیرقانونى مورخ بیست و پنجم خرداد و نگهدارى اسناد طبقه بندى شده» به عنوان اتهام‌هاى وى نام برده شده است.

به دنبال رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران شمار زیادى از فعالان سیاسى و رسانه‌اى در ایران بازداشت و دادگاهى شده‌اند که تاکنون شمارى از آنها از سوى دادگاه به زندان یا حتى اعدام محکوم شده‌اند.

از سوى دیگر وکیل مدافع محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران و از متهمان حوادث پس از انتخابات نیز روز شنبه اعلام کرد که دادگاه بدوى براى اتهامات موکل وى حکم صادر کرده است.

محمد عطریانفر در حالى که از دسترسى به وکیل محروم بود و هفته‌ها را نیز در سلول انفرادى گذرانده بود در دادگاه‌ موسوم به «کودتاى مخملى» به محاکمه کشیده شد و علیه خود لب به اعتراف گشود.

محاکمه‌هاى موسوم به «کودتاى مخملى» با اعتراض گروه‌ها و چهره‌هاى اصلاح‌طلب و نیز چند مرجع برجسته شیعه از جمله آیت الله منتظرى، آیت الله صانعى و آیت الله بیات همراه بود؛ این مراجع شیعه این محاکمات را «غیرقانونى» و «غیرشرعى» اعلام کردند.

برگزارى دادگاه دانشجویان شیرازى

در این میان روز شنبه «خبرنامه امیرکبیر »گزارش داده است که دادگاه شمارى از دانشجویان دانشگاه شیراز که پس از رویدادهاى سیزده آبان در این شهر بازداشت شده بودند، برگزار شده است.

بر اساس این گزارش دادگاه دانشجویان بازداشت شده دانشگاه شیراز پس از سه بار به تعویق افتادن در شعبه دو دادگاه انقلاب شیراز برگزار شده است.

هر چند در این گزارش به زمان برگزارى این دادگاه اشاره‌اى نشده است، با این حال گزارش‌هاى منتشر شده حاکى از آن است که پرونده چهار تن از دانشجویان بازداشت شده به شعبه ۱۴ دادسراى دادگاه انقلاب ارجاع شده و صدور حکم نهایى در مورد این افراد به ۱۸ آذر ماه موکول شده است.

پیشتر دادستان شیراز اعلام کرده بود، دانشجویان بازداشت شده تا بعد از شانزده آذر، روز دانشجو، آزاد نخواهند شد.

به دنبال حرکت اعتراض‌آمیز دانشجویان دانشگاه شیراز در روز سیزده آبان نیروهاى امنیتى و بسیج با حمله به محوطه دانشگاه شیراز شمار زیادى از دانشجویان و فعالان دانشجویى را بازداشت کرده‌اند.

به نوشته سایت امیر کبیر دست کم ۲۲ نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز در بازداشت سپاه و اداره اطلاعات شیراز به سر مى‌برند.

تشکل‌هاى دانشجویى و حامیان جنبش سبز در ایران خود را براى برگزارى تظاهرات دیگرى علیه نتایج انتخابات ریاست جمهورى به مناسبت روز دانشجو آماده مى‌کنند.

این در حالى است که مقام‌هاى امنیتى از چندین روز پیش با دستگیرى شمارى از دانشجویان و فعالان دانشجویى در صدد برآمده‌اند که با تظاهرات احتمالى در این روز مقابله کنند.
XS
SM
MD
LG