لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

«در صورت پیوستن دیگر کشورها، روسیه با تحریم‌ ایران مخالفتی ندارد»


به گفته یک دیپلمات عالی رتبه روسی در صورتی که قدرت‌های جهانی بر سر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به اجماع دست یابند، روسیه بر مخالفت خود با تشدید تحریم‌ها پافشاری نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ «رویترز» یک دیپلمات عالی‌رتبه روسی که نخواست نامش فاش شود، روز سه‌شنبه در تشریح رویکرد کشورش نسبت به تنش بر سر برنامه اتمی ایران با بیان این که روسیه قصد ندارد خود را در جهان منزوی کند، گفته است: «در صورتی که در باره (تشدید تحریم‌های) ایران اتفاق‌نظر حاصل شود، ما در حاشیه نخواهیم ماند.»

این سخنان در حالی بیان شده است که تنش میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی بر سربرنامه هسته‌ای تهران به ویژه در روزهای اخیر رو به فزونی نهاده است.

به نوشته رویترز چنین اظهارنظرهایی می‌تواند، نمایانگر نارضایتی مسکو از عدم موفقیت ایران در زدودن نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به ماهیت برنامه اتمی‌اش باشد و روسیه را به حمایت از گزینه تحریم‌ها نزدیک‌تر می‌کند.

پس از آن که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور قطعنامه ای ایران را به سبب «پنهانکاری در برنامه اتمی‌اش» سرزنش کرد، دولت محمود احمدی نژاد، سازمان انرژی اتمی این کشور را مکلف کرده است، تا ظرف دو ماه آینده نسبت به آغاز احداث پنج سایت جدید غنی سازی اورانیوم و نیز طراحی پنج سایت دیگر در مقیاس تاسیسات هسته‌ای نطنز اقدام کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا این تصمیم را خلاف تعهدات ایران خوانده و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم خواستار شفاف‌سازی تهران در این باره شده است.

این دیپلمات روسی از تصمیم ایران برای ساخت ده مرکز دیگر غنی‌سازی اورانیوم به عنوان اقدامی یاد کرد که به گفته وی، «به افزایش خوشبینی در روند گفت و گوها برای حل مساله هسته‌ای ایران منجر نشده است.»

قطعنامه تازه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند راه را برای تشدید تحریم‌های ایران از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد هموار سازد.

روسیه و چین که به قطعنامه شورای حکام علیه ایران رای مثبت داده‌اند، پیشتر با تشدید تحریم‌ها علیه این کشور مخالفت کرده بودند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه رای مثبت روسیه به قطعنامه تازه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «سئوال برانگیز» خواند و خواستار «پاسخگویی و شفاف‌سازی» مسکو در این رابطه شد.

پیشتر سرگئی اشماتكو، وزیر انرژی روسیه هنگام بازدید از نیروگاه اتمی در دست ساخت بوشهر با بیان این که کشورش «هیچ معامله‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام نداده»، قطعنامه شورای حکام را صرفاً تصمیمی از جانب گروه پنج به علاوه یک خوانده بود.

با این حال رییس جمهور روسیه نیز چندی پیش استفاده از ابزار تحریم علیه ایران را منتفی ندانسته بود.

دیپلمات مورد اشاره روس با بیان این که کشورش زودتر از آمریکا و قدرت‌های اروپایی به تشدید تحریم‌های ایران نمی‌اندیشد، گفته است: « ما موضوع تحریم‌ها را بررسی خواهیم کرد، اما این مسئله‌ای نیست که به چند ساعت یا چند هفته مربوط شود.»

وی گفت که کشورش «همکاری موثر و شفاف ایران» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور «زدودن نگرانی‌ها» را به تشدید تحریم‌ها علیه این کشور ترجیح می‌دهد و خاطر نشان کرد: روسیه قصد ندارد از طریق تهدید ایران موجب پیچیده‌تر شدن شرایط موجود شود.
XS
SM
MD
LG