لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

اسرائیل حکم یک دادگاه بریتانیا علیه وزیر خارجه پیشین خود را محکوم کرد


تسیپی لیونی؛ وزیر خارجه پیشین اسرائیل
تسیپی لیونی؛ وزیر خارجه پیشین اسرائیل
در پی اقدام یک دادگاه بریتانیایی در زمینه صدور حکم دستگیری خانم تسیپی لیونی، وزیرخارجه پیشین و رهبر کنونی اپوزیسیون دولت اسرائیل، وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای این حکم را محکوم کرد.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه سه‌شنبه خود اعلام داشت که «بریتانیا و اسرائیل در اوج مبارزه‌ای مشترک علیه تروریسم هستند و سربازان انگلیسی در نقاط مختلف جهان با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند، و اگر مقامات اسرائیلی نتوانند به انگلیس بروند، این امر مانعی جدی بر سر اراده بریتانیا در ایفای نقش فعال در روند صلح خاورمیانه است».

وزارت خارجه اسرائیل در این بیانیه می‌گوید: «در انتظار تحقق قول دولت بریتانیا برای جلوگیری از بهره‌برداری تمسخرانگیز عوامل ضد اسرائیلی از قوه قضائیه انگلیس علیه اسرائیل است».

خانم لیونی که سه سال وزارت خارجه را برعهده داشت، و اکنون رهبر اوپوزیسیون اسرائیل است، به همایشی از سوی دوستداران اسرائیل در بریتانیا دعوت شده بود و قرار بود روز دوشنبه در لندن سخنرانی کند، اما وی این سفر را لغو کرد.

دفتر خانم لیونی روز دوشنبه ابتدا این موضوع را که وی به خاطر آگاه شدن از صدور دستور دستگیری‌اش به لندن نرفته، تکذیب کرد. اما خانم لیونی که خود یک حقوقدان است، سه شنبه گفت که «با این امر که بخواهند اسرائیل را مورد قضاوت قرار دهند، مخالفتی ندارد و دستوراتی را که برای مقابله با تروریست‌ها و تأمین امنیت مردم اسرائیل داده، خدمتی بزرگ می‌داند».

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده که «اسرائیل شریک استراتژیک است و مقامات اسرائیل برای گفت‌وگو با دولت انگلیس باید بتوانند وارد این کشور شوند».

حکم دادگاه انگلیس در پی ارائه شکوائیه یک گروه طرفدار فلسطینی‌ها صادرشده بود. پس از آنکه خانم لیونی به انگلیس نرفت، این حکم نیز لغو شده است.

این گروه حامی فلسطینی نقش خانم لیونی را در عملیات نظامی سال گذشته ارتش اسرائیل علیه تشکل‌های فلسطینی غزه حائز اهمیت دانسته است.

در نبرد ۲۲ روزه «سرب گداخته»، که ارتش اسرائیل آن را برای خاتمه دادن به هشت سال حملات راکتی فلسطینی‌ها علیه جنوب اسرائیل انجام داد، حدود یک‌هزار و ۴۰۰ فلسطینی کشته شدند.

خانم لیونی همراه با اهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت، و اهود باراک، وزیردفاع کنونی، و آن زمان در دولت اسرائیل، سه آمر اصلی به ارتش اسرائیل در نبرد «سرب گداخته» بودند.

سه ماه پیش هنگامی که اهود باراک وزیردفاع اسرائیل برای شرکت در همایش حزب کارگر به انگلیس دعوت شده بود، گروه‌های طرفدار فلسطینی‌ها خواهان دستگیری وی شدند اما درخواست آنها از سوی دادگاه بریتانیا رد شد.

در چند سال اخیر موارد دیگری از احتمال دستگیر شدن ژنرال‌های اسرائیلی در بریتانیا مطرح بوده است.

جدی‌ترین تهدید برای ژنرال دورون آلموگ، فرمانده پیشین شاخه جنوب ارتش اسرائیل، بود که به فرودگاه هیثروی لندن وارد شد اما مقامات اسرائیلی به او خبر دادند که اگر از هواپیما خارج شود، نیروهای انگلیسی بنا به حکمی که یک دادگاه آن کشور صادر کرده، منتظر دستگیری وی هستند.

ژنرال آلموگ ساعت‌ها در هواپیمای «العال» باقی ماند تا دوباره به سوی اسرائیل به پرواز در آمد. خانم لیونی در زمان وزارت خارجه خود تماس‌های زیادی با مقامات انگلیس برای اعمال نفوذ به هدف جلوگیری از این گونه رفتارها به عمل آورده بود.

یک دادگاه اسپانیا نیز در ماه‌های اخیر علیه هفت مقام اسرائیلی به خاطر عملیات سوقصد به جان صالح شهاده یکی از فرماندهان حماس پرونده قضایی گشود اما خود بعداً این پرونده را بست.

فلسطینی‌ها بارها علیه مقامات و فرماندهان پیشین اسرائیلی به دادگاه‌های جهان شکایت کرده‌اند، اما هیچ‌گاه این شکایت‌ها به مرحله محاکمه نرسیده است.
XS
SM
MD
LG