لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

بريتانيا صادرات برخی از تسليحات به اسرائيل را ممنوع اعلام کرد


یک هلیکوپتر اسرائیلی در نوار غزه
یک هلیکوپتر اسرائیلی در نوار غزه
با گذشت شش ماه از« نبرد ۲۲ روزه»، عمليات «سرب مذاب» ارتش اسرائيل در غزه، بريتانيا صادرات برخی از تسليحات و مهمات به اسرائيل را ممنوع اعلام کرد.

اين تصميم دولت بريتانيا در پی شدت گرفتن فشارمجلس عوام، ونيزافکار عمومی عربی و فلسطينی و نهادهای مدافع حقوق بشر اتخاذ شده است.

سازمان های غيردولتی بریتانیا نيز در همبستگی با فلسطينی ها در ماه های اخير فشار زيادی را به دولت گوردون براون برای قطع کامل هرگونه صادرات نظامی به اسرائيل به عمل آوردند.

وزارت خارجه بريتانيا هفته گذشته تصميم دولت لندن را در مورد آغاز برخی تحريمهای فروش تجهيزات نظامی به آگاهی اسرائيل رساند با وجود اين دولت آقای براون اعلام کرد که اين تحريم ها بطور کامل نخواهد بود.

وزير خارجه بريتانيا سه ماه پس از عمليات «سرب مذاب» به مجلس عوام گفته بود که دولت لندن همه قراردادهای نظامی با اسرائيل را مورد بازنگری قرار می دهد.

روزنامه اسرائيلی هاآرتص دوشنبه گزارش داد که بريتانيا استفاده اسرائيل از برخی از جنگ افزارها و مهمات خريداری شده از انگليس در جريان «نبرد ۲۲ روزه» را «برخلاف مفاد توافقنامه های امنيتی ميان دو کشور» تشخيص داده است.

هاآرتص نوشت سندی که به سفارت اسرائيل در لندن داده شده، محرمانه بوده اما اين روزنامه به آن دسترسی يافته است. اين روزنامه دراين امور سابقه زيادی دارد.

سفارت بريتانيا در اسرائيل در واکنش به اين گزارش اعلام کرد «انگليس در هر تصميم آتی خود درمورد فروش جنگ افزار به اسرائيل، آنچه را که در«سرب مذاب» رخ داد، مد نظر خواهد داشت».

سخنگوی ارتش اسرائيل گفت: «از تمايل هيچ کشوری برای تعليق معاملات تسليحاتی با اسرائيل خبر ندارد و اسرائيل همواره کانالهای مختلف بين المللی و جايگزين را دراختيار دارد و توانائی برتر نيروی دريائی اسرائيل لطمه ای نديده است.»

بريتانيا در سال ۱۹۸۲ نيز هنگام عمليات نظامی گسترده اسرائيل در لبنان، تحريم کامل نظامی عليه اسرائيل را اجرا کرد.

براساس محدوديت های جديد، ازميان ۱۸۲ مجوزی که پيشتر برای صادرات تسليحات انگليسی به اسرائيل داده شده بود، پنج مجوز که فروش تجهيزات يدکی برای ناوچه های توپدار «تصعر» (طوفان) بود، لغو شد.

ناوچه های «تصعر» در عمليات «سرب مذاب» نقشی فعال داشتند و از آبهای دريای مديترانه، روبروی ساحل غزه، به اماکن مورد نظر توپ شليک می کردند.

بنوشته هاآرتص، وزارت خارجه و وزارت دفاع انگليس هفته گذشته از آن گروه از کمپانيهای کشورشان که با نيروی دريائی اسرائيل قرارداد دارند، خواستند که روند اجرای توافق های پيشين خود با اين نيروی ارتش اسرائيل را متوقف کنند.

يک ماه پس از عمليات «سرب مذاب»، سازمان عفو بين الملل نيز اعلام کرد اسرائيل در آن عمليات از هواپيماهای بدون خلبان با موتورهای ساخت انگليس استفاده کرده، و از ماه آوريل صادرات برخی قطعات هواپيماهای بدون سرنشين به اسرائيل لغو شد.

به گزارش فلسطينی ها، در عمليات «سرب مذاب» در دی ماه گذشته بيش از ۱۳۰۰ فلسطينی کشته شدند.

اسرائيل برای مقابله با سازمانهای مسلح فلسطينی که به مدت هشت سال هزاران فروند راکت به شهرهای جنوبی اسرائيل شليک کرده بودند، عمليات «سرب مذاب» را آغاز کرد.
XS
SM
MD
LG