لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

نماینده آیت الله خامنه ای خواستارصدور حکم اعدام برای رهبران معترضان شد


حامیان دولت در راهپیمایی روز جمعه خواهان برخورد با رهبران معترضان در ایران
حامیان دولت در راهپیمایی روز جمعه خواهان برخورد با رهبران معترضان در ایران
در حالی که مخالفان دولت ایران از استقبال سرد از راهپیمایی دولتی علیه «محکوم کردن اهانت به عکس» آیت الله خمینی خبر داده اند، نماینده آیت الله خامنه ای در بنیاد شهید در جمع تظاهر کنندگان در تهران خواستار صدور حکم اعدام برای رهبران معترضان شده است.

در راهپيمايی تهران حجت‌الاسلام رحيميان، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید طی سخنانی در جمع تظاهرات کنندگان خواستار اعدام کسانی شد که وی آنها را سران فتنه ناميد.

حامیان دولت و اصولگرایان، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی که به زعم برخی رهبری معترضان پس از انتخابات را برعهده دارند، «سران فتنه» می نامند.

در مراسم راهپیمایی در تهران که پس از نماز جمعه برگزار شد، حجت الاسلام محمد حسن رحيميان، نماینده آیت الله خامنه ای در بنیاد شهید، توهين به آیت االه خمینی را توهين به همه «دستاوردهای عزتمندانه جمهوری اسلامی» خواند و گفت: «واکنش به اين توهين، يک بار ديگر نام و ياد امام خمينی‌(ره) را در دنيا احيا می‌کند و چشم فتنه‌گران را کور خواهد کرد.»

نماينده ولی فقيه در بنياد شهيد با اشاره به انتخابات و حوادث پس از آن، به يکی از آيات قرآن استناد و تاکيد کرد: «بايد سران فتنه به بدترين وجه ممکن اعدام شوند زيرا در هر کشوری در جهان با هر اندازه ادعای دموکراسی، با براندازان همانگونه می‌شود که قرآن فرموده است.»

در اين راهپيمايی شعارهايی همچون سران اغتشاشات اعدام بايد گردد، مدعی جمهوری ايرانی تو دشمن اسلامی و قرآنی و... سر می‌دادند.

«‫موسوی، کروبی اين آخرين پيام است» از جمله شعارهایی بود که امروز از سوی حامیان دولت در راهپیمایی تهران گزارش شد.

در حالی که در چند روز اخیر رسانه های دولتی ایران از مردم برای حضور در راهپیمایی روز جمعه دعوت می کردند، «جرس»، وب سایت طرفدار معترضان، می گوید جمعيتی حدود ۷ تا ده هزار نفر ظهر امروز(جمعه) برای برپايی تجمع اعلام شده از سوی حکومت مقابل سردر دانشگاه تهران گرد آمدند.

این در حالی است که خبرگزاری های دولتی ایران می گویند میلیون ها نفر در راهپیمایی های روز جمعه شرکت کرده اند.

این تجمعات در حالی برگزار شد که طی هفته گذشته معترضان دولت تلاش فراوانی برای اخذ مجوز برای برگزاری راهپیمایی در محکومیت «اهانت» به عکس آیت الله خمینی داشتند.

میرحسین موسوی ومهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم که پس از انتخابات از رهبران جنبش اعتراضی محسوب می شوند هفته گذشته تقاضای مکتوب خود برای اخذ مجوز را به وزارت کشور ارائه دادند.

از سوی دیگر مجمع روحانیون مبارز که ریاست آن برعهده سید محمد خاتمی است و مجمع اسلامی بانوان که فاطمه کروبی دبیرکلی آن را بر عهده دارد نیز جداگانه تقاضای اخذ مجوز برای برگزاری راهپیمایی کردند.

هر چند وزارت کشور در واکنش مقدماتی به درخواست مجمع روحانیون طی نامه ای اعلام کرد که چون نامه درخواست به امضای رئیس مجمع نرسیده است، «قانونا» نمی تواند مورد بررسی قرار گیرد، اما در مورد درخواست های دیگر تاکنون واکنش رسمی صورت نگرفته است.

در نامه وزارت کشور به مجمع روحانیون که به امضای دبیرکمیسیون ماده ده احزاب رسیده بود به این تشکل «توصیه» شده بود تا با توجه به فراخوان شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، در راهپیمایی روز جمعه پس از نماز جمعه «شرکت» کنند.

«توصیه» ای که مورد توجه رهبران معترضان قرار نگرفت و مجید انصاری دبیراجرایی مجمع روحانیون اعلام کرد که این تشکل سیاسی «در فرصتی دیگر» دعوت به راهپیمایی خواهند کرد.

میرحسین موسوی یکی از رهبران معترضان نیز که پیش از آن به همراه مهدی کروبی درخواست مشترکی برای اخذ مجوز راهپیمایی داده بود، در واکنش به این پرسش حامیان «جنبش سبز» در مورد این که آیا وی در مراسم تعیین شده برای روز جمعه جهت «اعلام انزجار ازتوهین به تصویر حضرت امام» شرکت خواهند کرد به سایت «کلمه» گفته بود که «منتظر جواب رسمی به درخواست مجوز راهپیمایی هستیم.»

اعترضات در ایران که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم آغاز و پس از گذشت شش ماه همچنان ادامه دارد با سرکوب و اعمال خشونت از سوی نیروهای امنیتی نظامی روبرو شد.

صدها نفر بازداشتی و ده ها نفر کشته و مجروح از جمله پیامدهای برخورد حکومت با معترضان بود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلب در انتخابات که نتایج اعلام شده را ناشی از «تقلب» اعلام کردند از جمله رهبران معترضان در ایران محسوب می شوند که حامیان دولت و اصولگرایان خواهان برخورد با آنان هستند.
XS
SM
MD
LG