لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

بازتاب های تصاویر زیر گرفتن معترضان توسط خودروی پلیس


تصاویری از تظاهرات روز عاشورا در تهران
تصاویری از تظاهرات روز عاشورا در تهران
در حالی که اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی روز چهارشنبه در نشست خبری خود وجود فیلمی مبنی بر زیر گرفتن معترضان در روز عاشورا در تهران توسط ماشین پلیس را انکار کرد، تصاویر این حادثه بارها در رسانه های بین المللی پخش شده است.

پس از برگزاری مراسم روز عاشورا و تجمع معترضان در نقاط مختلف کشور، فیلم هایی که نشان می داد یکی از معترضان دو بار پیاپی، توسط دو دستگاه خودرو گارد ویژه نیروی انتظامی در میدان ولی عصر تهران، زیر شده است در یوتیوب و شبکه های اجتماعی چون فیس بوک منتشر شده است.

تصاویر منتشر شده در روزهای گذشته بارها در رسانه های معتبر دنیا از جمله شبکه تلویزیونی سی ان ان بازپخش شده است.

همین بازتاب ها سبب شد تا در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه اسماعیل احمدی مقدم یکی از خبرنگاران در این مورد پرسشی را از فرمانده نیروی انتظامی مطرح نماید.

پرسشی که واکنش همراه با عصبانیت این مقام انتظامی را به همراه داشت.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی روز چهارشنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر وجود فیلم مبنی بر زیر گرفتن مردم توسط ماشین پلیس گفت: «نباید حرف بی‌ربط زده شود. باید تصاویر و مدارک خود را ارائه کنید. این گونه نیست که سؤالی دروغ بپرسیم و سوء استفاده کنیم.»

به گزارش خبرگزاری ها، وی تاکید کرد: «هیچ تصویری در خصوص زیر گرفتن مردم توسط خودرو پلیس وجود ندارد.»

با این حال نیروی انتظامی در اطلاعیه ای که روز سه شنبه منتشر کرده بود ادعا کرده است دو نفر بر اثر برخورد با خودرو ناشناس جان باخته اند در حالی که فیلمی که در وب سایت یوتیوب منتشر شده نشان می دهد خودرو مورد نظر متعلق به نیروی انتظامی است.

انکار این تصاویر از سوی مقام های جمهوری اسلامی در حالی صورت می گیرد که این موضوع بازتاب های وسیعی در سطح بین الملل بهمراه داشته است.

از سوی دیگرکاظم جلالی که سخنگویی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد نیز روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که «خودروی پلیس کسی را زیر نگرفته است.»

وی با اشاره به این گفته‌ نیروی انتظامی که یکی از کشته شدگان در آن جلسه از بالای پل کالج به پایین پرت شده است، اظهارداشت:«دو الی سه نفر دیگر در حادثه‌ حمله‌ اتومبیل پاترول کشته شدند که البته مالک آن خودرو شناسایی شده و موضوعات بعدی در این زمینه در دست بررسی است.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «آن پاترول هیچ ربطی به نیروی انتظامی نداشته و یک خودروی شخصی بوده است.»

در عین حال اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی نیز در این زمینه گفت که در «روز عاشورا آشوبگران با استفاده از یک خودروی سرقتی ۲ نفر را زیر گرفته و کشتند. تلاش برای یافتن این افراد ادامه دارد که هدفشان ضربه زدن به انقلاب بود.»

چندی پیش نیز فیلمی مشابه که از زیر گرفتن فردی توسط ... در یزد حکایت داشت در اینترنت منتشر شده بود.

در این بین کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مورد آمار کشته شدگان به نقل از دادستان تهران به خبرنگاران گفت: «طبق گفته‌ دادستان تهران، آمار کشته شدگان در روز عاشورا ۷ نفر است و یک نفر هم به دلیل مصرف مواد مخدر و کراک که این مسئله را پزشکی قانونی هم تایید کرده بود در آن روز مرده است.»

اعلام ۷ کشته در عاشورای تهران در حالی است که وب سایت جنبش سبز به نقل از بولتن ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشته است در روز عاشورا در سراسر ایران ۳۷ نفر کشته شده اند.

در عین حال فرمانده نیروی انتظامی آمار دستگیر شدگان توسط پلیس در روز عاشورا را «۵۰۰ نفر» اعلام کرد هرچند این نکته را نیز اعلام کرد که «وزارت اطلاعات و دیگر ضابطان هم دستگیری‌هایی داشته‌اند.»

هنوز آمار دقیقی از تعداد بازداشت شدگان این روز از سوی نهادهای رسمی اعلام نشده است اما منابع نزدیک به اصلاح طلبان خبر از بازداشت ۲٠٠٠ نفر داده اند.
XS
SM
MD
LG