لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

رهبر و رئیس جمهور ایران: سال ۸۸ سال شکست دشمنان بود


آیت‌الله علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد روز شنبه در پیام‌های جداگانه‌ای به مناسبت فرارسیدن نوروز، بدون اشاره مستقیم به وقایع خشونت‌بار ماه‌های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه ۸۸، سال گذشته را «سال شکست دشمنان» از طرف ملت ایران ارزیابی کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که بخش عمده‌ای از پیام نوروزی‌اش با موضوع انتخابات در ارتباط بود بدون اشاره به سرکوب معترضان، به این نکته بسنده کرد که در طول ماه‌های پس از انتخابات «مردم در امتحانی بزرگ و در حرکتی عظیم و سرنوشت‌ساز، حضور خود، اراده خود، ایستادگی خود، عزم ملی خود و بصیرت خود را نشان دادند».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بار دیگر کسانی را که دشمنان کشور و نظام جمهوری اسلامی خواند، متهم کرد که «بعد از گذشت ۳۰ سال همه تلاش خود و توان خود و نیروهای خود را متمرکز کرده‌اند، برای اینکه بتوانند این انقلاب را از درون شکست دهند».

رهبر جمهوری اسلامی، این روند را «توطئه‌ای بزرگ و حرکتی خصمانه» خواند و در ادامه افزود که ملت در مقابل «با آگاهی و بصیرت و عزم و ایستادگی بی‌نظیری توانست که دشمن را شکست دهد».

وی همچنین تجربه‌ای که در هشت ماه پس از انتخابات تا ۲۲ بهمن ماه بر ملت و کشور گذشت را «تجربه‌ای پر از درس، پر از عبرت و حقیقتاً مایه سربلندی ملت ایران» نامید.

رهبر جمهوری اسلامی ایران به روال دوره های گذشته، سال پیش رو را «سال همت مضاعف و کار مضاعف» نامگذاری کرده است.

«عظمت ملت ایران جهانیان را خیره کرد»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، نیز در پیام نوروزی خود سال گذشته را «سالی سرشار از عزت و سرافرازی و پیروزی‌های بزرگ برای یک ملت بزرگ» خواند و افزود که انتخابات این سال «با حضور بی‌نظیر و حماسی ملت آگاه، همه مناسبات یکسویه عالم را چالش کشید و شکوه و عظمت و درستی راه ملت را در جهان تثبیت کرد».

وی بدون اشاره به اعتراض‌های شکل گرفته به نتایج اعلام شده انتخابات و عدم پذیرش این نتایج از سوی دو رقیب انتخاباتی خود، نتیجه انتخابات را ترسیم کننده «مسیر روشن فردا» و نمایش «آغاز جهانی شدن انقلاب» نامید و اضافه کرد که «در این انتخابات، شیوه نوین انسانی و حقیقی مردم‌سالاری و حکمرانی صالح برابر دید مردمان عالم قرار گرفت».

رئیس دولت دهم که فردای اعلام نتایج انتخابات، معترضان به این نتایج را «خس و خاشاک» خوانده بود، در ادامه گفت: «دشمنان تلاش کردند که با پاشیدن گرد و غبار مانع از درخشش ملت ایران، و فرهنگ و آرمان الهی این ملت شوند اما آنها در واقع به چهره و چشمان خودشان خاک پاشیدند، و عظمت ملت ایران، چشمان جهانیان را خیره کرد».

در روال هر ساله استقبال از نوروز و بهار در ایران، همواره رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور در پیام‌هایی ضمن شادباش فرارسیدن بهار، به بررسی وضعیت کشور در سالی که گذشت و سال پیش رو می‌پردازند اما امسال برای نخستین بار رهبران مخالفان دولت نیز در اقدامی پیش‌دستانه به انتشار پیام‌های نوروزی دست زدند.

در همین رابطه، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در پیام‌های جداگانه‌ای به مناسبت فرارسیدن سال جدید بار دیگر بر پافشاری بر مطالبات و خواسته‌های مردم، و «ایستادگی بر آرمان‌هایی که جنبش سبز برای آنها هزینه سنگین پرداخته است»، تأکید کردند.

میرحسین موسوی سال جدید را «سال صبر و استقامت بر آرمان‌های جنبش سبز» نامگذاری کرده و گفته بود که «حق عقب کشیدن و عقب‌گرد در ارتباط با مطالبات [مردم] را نداریم و آن را خیانت به ملت و اسلام، خون شهدا می‌دانیم».

وی همچنین با مرور وقایع سال ۸۸ به ویژه حوادث خشونت‌بار پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افزوده بود: «جنایات کهریزک، مسئله خوابگاه‌های دانشجویی، کشتار ۳۰ خرداد و حتی ۲۵ خرداد و حوادث بعدی از جمله روز عاشورا، مورد انتظار مردم کشور ما نبود. اگر مسئله سیاسی بود باید به شیوه سیاسی حل می‌شد و مردم باید اقناع می‌شدند و به مردم توضیح می‌دادند. اما اینگونه نشد و پاسخ‌ها درخورشان نبود».

مهدی کروبی، نیز در پیامی به همین مناسب، ضمن انتقاد صریح از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مورد «تشبیه نظام جمهوری اسلامی به کشتی نجات»، گفته بود: با نظامی که جمع کوچکی را درون خود جا دهد، مخالف است.

آقای کروبی همچنین در بخشی از پیام نوروزی خود آورده بود: به جای آنکه به خواسته‌های مردم رسیدگی شود، با مردم برخورد شد که جمعی از آنها به شهادت رسیدند و جمعی زیر شکنجه کشته شدند و به شکل بی‌سابقه هزاران نفر از جمله مسئولان جمهوری اسلامی در سطوح مختلف زندانی شدند و مطبوعات تعطیل شد و خبرنگاران به شکل بی‌سابقه از کثرت زندانی‌هاشان متأثر شدند و به خواسته‌ها عمل نشد.

انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه ۸۸ که صحنه رقابت محمود احمدی‌نژاد، محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی بود، با اعلام زودهنگام نتایجی که محمود احمدی‌نژاد را پیروز انتخابات می‌شمرد، به پایان رسید اما از فردای انتخابات تهران و دیگر شهرهای ایران، صحنه اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات بود.

این اعتراض‌ها با وجود گذشت ماه‌ها از زمان برگزاری انتخابات همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد و در ماه‌های اخیر هر زمان که بروز بیشتری یافته است با سرکوب سنگین نیروهای امنیتی روبه‌رو شده است.

در این مدت بر پایه گزارش‌های رسمی بیش از چهار هزار شهروند ایرانی به طور موقت بازداشت شده‌اند که برخی از آنها، از جمله صدها نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی با تشکیل پرونده و به اتهام مشارکت در براندازی نرم راهی دادگاه شده‌اند.

همچنین ده‌ها نفر نیز در جریان سرکوب‌های خیابانی جان خود را از دست داده‌اند و دست کم چهار تن نیز در بازداشتگاه‌هایی چون کهریزک کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG