لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

آمريکا: مذاکرات گروه ۱+۵ درباره تحریم‌ها علیه ايران برگزار شد


تصویری از تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز
تصویری از تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز
در حالی که يک سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا می گويد: نمايندگان گروه ۱+۵ روز چهارشنبه برای بار دوم طی یک هفته اخیر به صورت تلفنی درباره پرونده هسته ای ایران مذاکره کرده اند، گفته می شود چين و روسيه پذيرفته اند تا مذاکره درباره قطعنامه تازه علیه ایران را در روزهای آينده شروع کنند.

مارک تونر، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، می گويد که ديپلمات های بلندپايه کشورهای بريتانيا، فرانسه، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، روز چهارشنبه درباره «گام بعدی» برای افزايش فشار بر ايران برای توقف فعاليت های حساس هسته‌ای مشورت کردند.

مارک تونر تصريح کرده است که مذاکرات روز چهارشنبه در چارچوب تحرکات ديپلماتيک فشرده بر سر مساله ايران است.

هفته گذشته در همين زمينه، مذاکرات تلفنی بين اعضای گروه ۱+۵ برگزار شد و چين پس از ماهها موافقت کرد که به مذاکرات برای تشديد تحريم های ايران بپوندد.

مارک تونر همچنين گفته است که از جانب ايالات متحده ويليام برنز، مرد شماره سه وزارت امور خارجه آمريکا، در اين مذاکرات تلفنی حضور داشته است.

يک روز پيش از مذاکرات تلفنی ديپلمات های کشورهای عضو گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، باراک اوباما، رييس جمهور ايالات متحده، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نيکولا سرکوزی، رئيس جمهور فرانسه، تأکيد کرد که خواهان تصويب تحريم‌های سخت‌تری از سوی سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی در هفته‌های آينده است.

رييس جمهور ايالات متحده همچنين ابراز اميدواری کرده است که موضوع تصويب تحريم‌های جديد نهايتاً در بهار امسال محقق شود.

تدوين قطعنامه در روزهای آينده

در همين حال، خبرگزاری رويترز به نقل از يک منبع آگاه به مذاکرات ۱+۵، درباره ايران گفته است: اين شش قدرت جهانی و به ويژه چين و روسيه روز چهارشنبه توافق کردند تا مذاکرات درباره تحريم های تازه عليه ايران را آغاز کنند.

اين منبع آگاه همچنين اضافه کرده است: اين توافق در جريان مذاکرات تلفنی نمايندگان بريتانيا، فرانسه، آمريکا و آلمان با نمايندگان چين و روسيه به دست آمده است و قرار شده است کار تدوين قطعنامه شورای امنيت در چند روز آينده آغاز شود.

ديپلمات ها غربی می گويند چين حاضر به همکاری با ديگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای تشديد تحريم ها عليه ايران نيست و خواهان سبک تر کردن اين تحريم ها است.

پيش از اين نيز هيلاری کلينتون، وزير خارجه ايالات متحده، پس از ديدار با وزيران خارجه گروه هشت گفته بود که «در حال حاضر در ميان بسياری از کشورها و از جمله چين، شاهد افزايش توجه به پيامدهای يک ايران مسلح به سلاح هسته‌ای هستيم.»

خانم کلينتون همچنين با ابراز خوش‌بينی نسبت به اجماع شورای امنيت درباره برنامه هسته‌ای ايران، افزوده بود که ايران در ۱۵ ماه گذشته از خود تمايلی برای انجام تعهدهای بين‌المللی‌اش نشان نداده است.

چين که از مهم‌ترين شريکان تجاری ايران است بارها تأکيد کرده است که برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران ديپلماسی را بر تحريم ترجيح می‌دهد، گرچه اين عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل، تا کنون از حق خود برای وتوی قطعنامه‌های تحريمی عليه ايران استفاده نکرده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG