لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

نتانیاهو: واکنش‌ها به برنامه اتمی ایران بیش از حد ملایم است


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با بیان این که ایران در مسیر ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای حرکت می‌کند و قصد نابود کردن اسرائیل را دارد، از نوع برخورد جامعه جهانی با موضوع هسته‌ای ایران به شدت انتقاد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در سخنانی در مراسم بزرگداشت قربانیان هولوکاست، واکنش‌های بین‌المللی در قبال برنامه هسته‌ای ایران را بیش از حد «ملایم» و «ناکافی» خواند.

نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت: «ما در بهترین حالت با واکنش‌های ملایمی روبرو هستیم که آن هم در حال رنگ باختن است.»

این در حالی است که به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران «در مسیر ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای حرکت می‌کند و به دنبال نابودی اسرائیل است».

نخست وزیر اسرائیل که کشورش برنامه اتمی ایران را به منزله تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند، در سخنان روز یکشنبه خود در عین حال هیچ اشاره‌ای به پاسخ احتمالی اسرائیل به «تهدید هسته‌ای» ایران نکرد.

هر چند رهبران اسرائیل گفته‌اند، از تلاش‌های ایالات متحده آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ برای یافتن راه‌حلی به منظور پایان بخشیدن به تنش بر سر برنامه اتمی ایران حمایت می‌کنند، اما آنها احتمال روی آوردن به گزینه نظامی علیه ایران را نیز رد نکرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «اگر ما چیزی از هولوکاست فرا گرفته باشیم، آن این است که در مقابل شرارت ساکت ننشسته و کوتاه نیاییم.»

در این مراسم شیمون پرز، رییس جمهور اسرائیل نیز با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران از جهانیان خواست با آنچه وی تهدید به نسل‌کشی خواند، مقابله کنند.

وی گفت: «وجود جنگ‌افزارهای کشتار جمعی در دست کسانی که قادر به کشتار جمعی انسان‌ها هستند، بزرگ ترین تهدید برای صلح جهانی است.»

اسرائیل تنها کشور خاوزمیانه است که به گمان بسیاریف دارای، سلاح اتمی است؛ اهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل، پیشتر در یک مصاحبه تلویزیونی داشتن سلاح اتمی را تلویحا تایید کرده بود.
XS
SM
MD
LG