لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

گزارش سازمان ملل: ترور بی‌نظیر بوتو قابل اجتناب بود


گزارش یک کمیسیون در سازمان ملل که روز پنج‌شنبه منتشر شد حاکی از آن است که دولت سابق پاکستان به رهبری پرویز مشرف در محافظت از بی‌نظیر بوتو حتی پیش از ترور او در سال ۲۰۰۷ ناکام بوده است.

گزارش کمیسیون مسئول تحقیق درباره حادثه ترور خانم بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان، همچنین حکایت از آن دارد که پس از ترور او سازمان‌‌های اطلاعاتی این کشور عملا در روند تحقیق و بازرسی در این باره مانع ایجاد کرده‌اند.

در گزارش شدیداللحن این کمیسیون سه‌نفره همچنین نتیجه‌گیری شده است که بمب‌گذاری انتحاری که به قتل بی‌نظیر بوتو انجامید «قابل اجتناب بوده» و نیروی پلیس پاکستان عمدا از تحقیق و بازرسی موثر در این باره سر باز زده است.

بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان، دو ماه پیش از وقوع ترور از تبعیدی هشت‌ساله و خودخواسته از کشور انگلیس بازگشته بود تا بار دیگر در انتخابات پاکستان شرکت کند، و پیش از تروری که به مرگ او انجامید از یک ترور نافرجام دیگر جان سالم به در برده بود.

خانم بوتو در ماه دسامبر سال ۲۰۰۷ هنگام فعالیت انتخاباتی در شهر راولپندی پاکستان به دست یک بمب‌گذار انتحاری ۱۵ ساله به قتل رسید.

در گزارش تازه کمیسیون سازمان ملل آمده است: «اول این که گروهی بزرگ از مقامات دولتی در محافظت از خانم بوتو ناکارآمد بودند و دوم این که همین مقامات از تحقیق کامل درباره تمام جوانب قتل او باز ماندند.»

بلافاصله پس از ترور بی‌نظیر بوتو، دولت پاکستان و سازمان اطلاعاتی آمریکا، سیا، بیت‌الله محسود، یکی از رهبران گروه طالبان در پاکستان، را مسئول قتل او دانستند. محسود سال گذشته در یکی از حملات آمریکایی‌ها در خاک پاکستان به قتل رسید.

در گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل گرچه مشخصا به نام فرد یا گروهی اشاره نشده از جمله آمده است که پلیس پاکستان حتی مدارک و شواهد در صحنه بمب‌گذاری را حفظ نکرده و «فقدان تعهد و عزم برای شناسایی مجرمان و به دادگاه کشاندن آنها» از نواقص تحقیق در این باره بوده است.

بر اساس نظرسنجی‌هایی که بلافاصله پس از مرگ بی‌نظیر بوتو در پاکستان انجام شد، اکثر مردم کشور بر این باور بودند که دولت پرویز مشرف در ترور خانم بوتو شریک جرم بوده است.
XS
SM
MD
LG