لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

درخواست روادید ایران برای خانواده سه کوهنورد بازداشت‌شده آمریکایی


سارا شورد و شین باوئر دو کوهنورد بازداشتی در ایران
سارا شورد و شین باوئر دو کوهنورد بازداشتی در ایران
دولت آمریکا با تاکید دوباره بر لزوم آزادی فوری سه کوهنورد آمریکایی بازداشت شده در ایران از دولت جمهوری اسلامی خواسته است، به اعضای خانواده این سه شهروند آمریکایی برای سفر به ایران و ملاقات با آنها روادید بدهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس یک روز پس از آن که اعضای خانواده دو تن از سه کوهنورد بازداشت‌شده آمریکایی در ایران از وضعیت بد جسمانی آنها در زندان خبر داده بودند، پی‌جی‌کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا یک بار دیگر خواستار آزادی فوری این سه نفر شد.

وی که پس از انتشار خبر ملاقات روز پنج‌شنبه دیپلمات‌های سوییسی با سه کوهنورد آمریکایی در زندان اوین، با خبرنگاران سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشت: « در حالی که ما از این خبر استقبال می‌کنیم، همزمان درخواست‌های خود را برای آزادی آنها تکرار می‌کنیم.»

آقای کرولی همچنین افزوده است: « ما نگرانی خانواده (کوهنوردان بازداشت‌شده) را نسبت به سلامت جسمی و روانی فرزندانشان درک می‌کنیم.»

سه کوهنورد جوان آمریکایی به نام‌های سارا شورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شین باوئر، ۲۷ ساله روز نهم مرداد ماه سال گذشته خورشید و هنگام گردش در مناطق مرزی عراق و ایران به اشتباه وارد خاک ایران شده و توسط مرزبانان ایرانی بازداشت‌ شدند.

بازداشت این افراد همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران صورت گرفته بود و مقام‌های جمهوری اسلامی همزمان با متهم کردن کشورهای خارجی به مشارکت در آنچه آن را «اغتشاشگری» می‌خواندند، این سه کوهنورد آمریکایی را هم به جاسوسی متهم کردند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در دی‌ماه سال گذشته در این باره گفته بود، این افراد «با اهداف مشکوک» وارد ایران شده و قوه قضاییه جمهوری اسلامی آنها را محاکمه خواهد کرد.

همچنین حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی هم روز بیستم فروردین ‌ماه به شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی»گفته بود: « مدارک مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد سه کوهنورد بازداشت شده آمریکایی در ایران با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا همکاری می‌کردند و اسناد و مدارک این موضوع به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.»

این در حالی است که خانواده‌های این سه کوهنورد بازداشت شده و همچنین وزارت امور خارجه آمریکا همواره ارتباط این سه شهروند جوان آمریکایی را با سازمان اطلاعاتی آمریکا رد کرده‌اند.

نگرانی‌ها نسبت به وضعیت جسمی این سه جوان آمریکایی پس از آن فزونی گرفته است که سارا شورد و جاش فتال در دیدار روز پنج‌شنبه خود با دیپلمات‌های سفارت سوییس گفته‌اند، قصد دارند دست به اعتصاب غذا بزنند.

همچنین مادران این دو نفر که در اسفند ماه سال گذشته به مدت کمتر از یک دقیقه با فرزندان خود تماس تلفنی داشتند، گفته‌اند که سارا شورد که در سلول انفرادی نگهداری می‌شود، از بیماری زنانه و افسردگی رنج می‌برد و شین باوئر نیز از ناحیه معده دچار دردهای شدید است.

سفارت سوییس که حفاظت از منافع ایالات متحده آمریکا در ایران را به عهده دارد، آخرین بار در آبان ماه سال گذشته خورشیدی به این سه بازداشت‌شده آمریکایی در ایران دسترسی داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنان روز جمعه خود همچنین با انتقاد از بازداشت و نحوه نگهداری این سه آمریکایی گفته است: « این سه نفر حدود نه ماه است که بدون وجود کیفرخواست و بدون دسترسی به وکیل در زندان به سر می‌برند. آنها جهانگردان بی‌گناهی بودند که در منطقه کردستان عراق بازداشت شدند. هیچ توجیهی برای ادامه بازداشت آنها وجود ندارند و باید بی‌درنگ آزاد شوند.»

همچنین رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید هم روز جمعه با ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت سه کوهنورد آمریکایی بازداشت شده در ایران خواستار آزادی فوری آنها شده است.

پیشتر محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی در باره آزادی این سه آمریکایی گفته بود: «یک گفت‌و‌گوهایی می‌شود که اگر بشود یک مبادله‌ای انجام دهیم؛ ما دوست نداریم کسی در زندان باشد ولی بالاخره این افراد تجاوز مرزی کرده‌اند و جرم‌شان آشکار است، ولی آن ایرانی‌هایی که در زندان‌های آمریکا هستند هیچ جرم معلومی ندارند.»

پس از این سخنان، ایالات متحده انجام هرگونه مذاکره با ایران برای مبادله این سه کوهنورد بازداشت شده را رد کرده بود.
XS
SM
MD
LG